Kevin pakt “grote uitdaging” rondom vrijwilligers op tijdens de besturenmaand

“Er zijn veel dingen die moeten gebeuren binnen een Scoutingvereniging en die taken kunnen we niet uitsluitend bij de leiding neerleggen. Als we dit wel doen loopt de druk bij onze leiding op en neemt het plezier af.” Om dat te voorkomen volgt algemeen bestuurslid Kevin Groeneveld in de besturenmaand van Scouting activiteiten rondom het werven en behoud van vrijwilligers.

Een actueel thema voor zijn groep, Scouting Rhenen. “Op dit moment ligt er voor ons een grote uitdaging rond het behouden van vrijwilligers en het aantrekken van nieuwe vrijwilligers”, legt Kevin (op de foto rechtsvoor) uit waarom zijn Scoutinggroep met het vrijwilligersbeleid aan de slag gaat. Het bestuurslid weet waar hij het over heeft, hij is namelijk ook explorerbegeleiding bij de Utrechtse Scoutinggroep. Een combinatie die hij leuk, maar uitdagend noemt.

“Ik ben bij het bestuur gegaan omdat ik naast mijn taken als leiding graag meer voor de vereniging wilde doen zodat het Scoutingspel zich kan blijven ontwikkelen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat onze groep kan blijven bestaan en draag ik daar graag mijn steentje aan bij!” Om het vrijwilligersbeleid bij zijn Scoutinggroep op te pakken gaat Kevin de webinars Vrijwilligersbeleid binnen je Scoutingorganisatie en Alweer gedoe in mijn groep volgen op 9 en 30 maart.

De besturenmaand komt voor de Jhr. Schimmelpenninckgroep op een mooi moment. Het bestuur is al langer actief bezig met de ontwikkeling en toekomst van hun Scoutinggroep. “Ik ben trots dat wij als bestuur al veel stappen hebben gezet om de problemen binnen onze groep op te lossen en aan te kaarten. Zo zijn wij bezig met onze bestuursontwikkeling, het neerzetten van een visie voor de komende jaren en proberen we onze stichting en de groep 25+-leden een actievere rol te geven zodat niet alle taken bij de vereniging en/of de leiding te komen te liggen.”

50 bestuursactiviteiten

Pak je liever de communicatie, sociale veiligheid of bestuursontwikkeling binnen je Scoutinggroep op? Weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen of speelt er nog heel iets anders? Grote kans dat het aan bod komt tijdens één van de vijftig activiteiten die Scouting Nederland in maart voor besturen organiseert! Een overzicht van alle workshops, webinars, themacafé’s en ontmoetingen vind je hier.

In maart 2023 staat al weer de derde editie van de besturenmaand binnen Scouting op de planning. Het is een (voornamelijk) online evenement voor leden en belangstellenden van alle Scoutingbesturen die Scouting rijk is.