Sinterklaas vieren in coronatijd

Vol verwachting klopt ons hart... het grote Sinterklaasfeest komt er weer aan! Hieronder vind je allerlei tips en voorbeelden om op een leuke en corona-verantwoorde manier het Sinterklaasfeest met je speltak te vieren.

Do's:

• Sinterklaas vieren met je hele speltak
  • Leden en elkaar verrassen, surprises maken voor elkaar of per ploeg
  • Jeugdleden mee laten denken over hoe Sinterklaas zich aan de coronaregels kan houden
  • Alternatieve Sinterklaasviering bedenken, zie de tips hieronder
  • Ouders vooraf informeren over de Sinterklaasviering
  • Vooraf nog even de coronarichtlijnen van Scouting Nederland doornemen > scouting.nl/coronavirus

Dont's:

• Sinterklaasviering met meerdere speltakken tegelijk
  • Sinterklaas of pieten langs laten komen, of bezoekers van buitenaf mee laten doen of kijken
  • Met z'n allen binnen hard zingen
  • Snoepgoed op de grond strooien en graaien

Speltips voor een Sinterklaasprogramma

Extra tips:

• Sinterklaasliedjes in gebarentaal
  • Verrassingszakjes met pepernoten
  • Videoboodschap van Sint en/of pieten met speurtocht naar pakjes
  • Pakjeszoekspel aan de hand van een plattegrond (elk subgroepje krijgt een deel van de plattegrond) en bij elk pakje of post een spel/opdracht, kan voor oudere leeftijdsgroepen uitgebreid worden naar geocache, als de maatregelen dit toelaten
  • Fotospeurtocht van plaatsen waar een pakje of verrassingszakje ligt
  • Sinterklaas of SpeurPiet live de speurtocht laten volgen en aanwijzingen geven (kunnen ook vooraf opgenomen worden en bij elke post een nieuwe aanwijzing bekijken)
  • Sinterklaasliedjes uitbeelden (elk subgroepje een of twee andere liedjes)
  • Pietendiploma halen: Sint heeft een boodschap gestuurd. Een aantal pieten zitten in quarantaine en hij komt pieten tekort en of de kinderen willen helpen. Zij moeten dan wel het pietendiploma halen. Hiervoor moeten ze een aantal tests doen. Bijv. cadeautjes werpen in een schoorsteen, balanceren ivm met op het dak lopen, cadeautjes inpakken, etc. Aan het eind krijgen zij hun pietendiploma met een cadeautje.
  • Cadeau dobbelspel, met weggeven en -nemen van cadeaus (leuk voor explorers!)
  • Koekhappen maar dan met taai taai
  • een Sinterklaasnummer spelen met muziekinstrumenten
  • Pepernotensjoelen
  • Wie kan de hoogste toren maken van pepernoten