Headerafbeelding

Scouting en het coronavirus (COVID-19): veelgestelde vragen

Het coronavirus is volop in het nieuws en Scouting Nederland houdt de berichtgeving hierover scherp in de gaten. Hieronder vind je de antwoorden op de meest gestelde vragen over Scouting en het coronavirus. Voorzitters, secretarissen en verhuurders van alle Scoutingorganisaties worden persoonlijk geïnformeerd indien de overheid coronamaatregelen invoert die effect hebben op Scoutingactiviteiten. Gelijktijdig wordt deze pagina geüpdatet en het nieuws medegedeeld op social media om als officiële informatiebron te dienen. Scouting Nederland wil ouders, jeugdleden en betrokkenen vragen om de vrijwillige groepsbesturen en leiding de tijd en ruimte te geven om versoepelde maatregelen te verwerken binnen de eigen vereniging.

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op: woensdag 14 juli om 15.15 uur. Nieuwe/geüpdatete Q&A's staan binnen het thema bovenaan en hebben een vermelding van de wijzigingsdatum.

Downloads

Hier vind je het meest recente factsheet, geldig vanaf 10 juli. Ga naar Corona en Scouting voor alle downloads over het coronavirus met betrekking tot Scouting.

Kamp, overnachtingen en verhuur Scoutinggebouw/-terrein

  • Indien een lid of leiding voorafgaand aan het kamp klachten krijgt, geldt dat er niet wordt voldaan aan de gezondheidscheck en kan diegene dus niet meer mee op kamp. Een negatieve (zelf)test is geen geldig toegangsbewijs.

  • Indien een lid of leiding tijdens het kamp klachten krijgt, dan volg je de noodprocedure uit het kampprotocol. Diegene gaat direct naar huis/in isolatie tot vertrek en laat zich testen bij de GGD. Een negatieve zelftest is geen geldige reden om te blijven. Neem pro-actief contact op met de GGD over de te nemen stappen en eventueel bron- en contactonderzoek. Indien gewenst maar niet verplicht: laat daarna een bestuurslid contact opnemen met Scouting Nederland via 0334960911.

  • Indien een lid of leiding tijdens het kamp te horen krijgt dat diegene vlak voor kamp tóch in contact is geweest met een besmet persoon, volg je de noodprocedure uit het kampprotocol. Diegene gaat direct naar huis/in isolatie tot vertrek en laat zich testen bij de GGD. Een negatieve zelftest is geen geldige reden om te blijven. Neem pro-actief contact op met de GGD over de te nemen stappen en eventueel bron- en contactonderzoek. Indien gewenst maar niet verplicht: laat daarna een bestuurslid contact opnemen met Scouting Nederland via 0334960911.

  • Het is niet nodig om het zomerkamp direct te beëindigen zodra een lid of leiding nog geen positieve testuitslag van de GGD heeft ontvangen. Je bent al op kamp in een kampbubbel. Dit zorgt ervoor dat jullie met z'n allen een quarantainebubbel vormen, waardoor het virus in ieder geval niet verder reikt dan de bubbel.

    Wanneer beëindig je wel het kamp?

    • Als de GGD dit aangeeft in jullie contact.
    • Als er teveel leiding besmet/naar huis is waardoor je niet genoeg leiding meer hebt. Het invliegen van anderen is in dit geval niet verstandig.
    • Als de leiding niet meer met een goed gevoel het zomerkamp kan voortzetten, in overleg met het groepsbestuur.
  • Niet het hele kamp hoeft thuis in quarantaine. Dat moet alleen degene die ziek is geworden/klachten krijgt op kamp en is opgehaald, of na kamp klachten krijgt. In dat geval ga je thuis in isolatie en laat je je testen.

    Andere deelnemers worden alleen geïnformeerd door de GGD in geval van een positieve besmetting. Dan zal de GGD vragen in quarantaine te gaan en bij klachten te laten testen. De GGD onderneemt hiervoor actie. In het kader van het bron- en contactonderzoek door de GGD dient de organisator van het kamp tot minimaal vier weken ná het kamp het aanwezigheidsregister/nachtregister te bewaren. Hierop worden tijdens kamp tevens eventuele 'externe contacten' vastgelegd.

  • Volg de noodprocedure uit het kampprotocol. Diegene gaat direct naar huis/in isolatie tot vertrek en laat zich testen bij de GGD. Een negatieve zelftest is geen geldige reden om te blijven. Neem pro-actief contact op met de GGD over de te nemen stappen en eventueel bron- en contactonderzoek. Indien gewenst maar niet verplicht: laat daarna een bestuurslid contact opnemen met Scouting Nederland via 0334960911.

  • Ja, bekijk alle nieuwe wijzigingen van het kampprotocol op samenopkamp.nl.

  • Nee, een zomerkamp is geen evenement onder andere vanwege de geringe groepsomvang. Een evenement is doorgaans vergunningsplichtig bij de gemeente, waarbij je aan vele eisen moet voldoen. Een zomerkamp is een lange activiteit binnen de sport- en jeugdwerksector.

  • De CoronaCheck-app is niet meer te gebruiken voor Scouting. Voor Scoutingopkomsten en het zomerkamp wordt enkel de gezondheidscheck gebruikt om toegang te krijgen.

  • Ja! Het kampprotocol geldt vanaf 26 juni voor jeugd t/m 17 jaar en leden van 18 jaar en ouder. Bekijk de wijzigingen en voorwaarden op samenopkamp.nl.

  • Volg in het buitenland het kampprotocol van samenopkamp.nl én houd je aan de geldende overheidsmaatregelen (en maatregelen van het kampterrein) in het land dat je bezoekt. Houd steeds de strengste regel aan. Dat geldt ook voor deelnemers uit het buitenland aan een kamp in Nederland. Zij volgen de Nederlandse maatregelen, naast de regels uit hun thuisland en volgen steeds de strengste regel. Bekijk nederlandwereldwijd.nl voor de nu geldende in- en uitreismaatregelen.

  • Ja, met het kampprotocol op https://www.samenopkamp.nl/ kun je ook veilig jullie zomerkamp organiseren. Het protocol wordt aangepast indien er algemene coronamaatregelen worden versoepeld die betrekking hebben op het protocol. Als dit het geval is worden besturen van Scoutingorganisaties op de hoogte gesteld per mail.

  • Ja dit kan. De huurder is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de coronamaatregelen. Blijf je als verhuurder wel bewust van het signaal wat je afgeeft aan de omgeving. Download het document hier.

  • Dat hangt af van de afspraken die je met de verhuurder hebt gemaakt. Deze kunnen in een contract staan, maar zijn niet in alle gevallen duidelijk gespecificeerd. Ga wel in alle gevallen in overleg met de (ver)huurder. De situatie zoals we die nu meemaken is uniek en daarom doorgaans niet in afspraken of voorwaarden geregeld. Zijn er al werkelijke kosten gemaakt? Probeer er met elkaar naar redelijkheid uit te komen. Er zijn daarbij een aantal punten waar je rekening mee kunt houden. Spreek bijvoorbeeld af dat de huur (en dus het kamp) doorgeschoven wordt naar een moment later dit jaar, of 2021 en dat je de reeds betaalde kosten daarvoor kunt gebruiken. Daarnaast is het zo dat vrijwel iedere groep in deze situatie zit. Beide partijen zijn dus de dupe. De huurder kan geen kamp organiseren en int geen kampgeld bij de leden, maar heeft wel de kosten. De verhuurder mist inkomsten die nodig zijn voor het onderhoud van het clubhuis. Wanneer iedereen coulant omgaat met annuleren of een middenweg probeert te vinden, helpen we elkaar als scouts en Scoutinggroepen onderling.

Jeugdleden en reguliere opkomsten

  • Overweeg activiteiten met externen zoals met ouders uit te stellen. Houd activiteiten klein en beheersbaar.

  • Bekijk het document Informatie testen en vaccinaties voor alle info over testen, vaccinaties en apps via Corona en Scouting.

  • Voor alle (jeugd- en kader-)leden zijn fysieke opkomsten en activiteiten mogelijk. Er geldt geen maximum groepsgrootte.

    Leden van 18 jaar en ouder houden 1,5 meter afstand, maar kunnen dit loslaten als iederéén van 18 jaar en ouder de CoronaCheck-app gebruikt. Een coronatoegangsbewijs kan worden aangemaakt via coronacheck.nl of de CoronaCheck-app en toont aan dat iemand negatief is getest (officieel, via ‘Testen voor toegang’), volledig is gevaccineerd of een besmetting heeft doorgemaakt. Alle informatie voor organisatoren, coronacoördinatoren en voor deelnemers en begeleiders voor het gebruik van de app is te vinden op www.coronacheck.nl. Het maken van een testafspraak kan via www.testenvoortoegang.nl door te kiezen voor ‘overige binnenactiviteiten’.

  • Als de leiding mee doet aan het spel, hoeven zij geen afstand te houden tot elkaar én de scouts, explorers en roverscouts als dat niet anders kan. Buiten deze activiteiten om, bijvoorbeeld tijdens het openen en uitleg geven, houdt de leiding wel 1,5 meter afstand tot elkaar en tot de jeugdleden.

  • Alle leden kunnen weer binnen opkomsten draaien, vergaderingen houden, etc. Buiten is de kans op verspreiding van het virus echter het kleinst. En het weer is lekker, doe er je voordeel mee!

  • Ja dat kan, maar vermijd drukte als je activiteiten doet buiten het eigen terrein. Het is handig om je Scoutfit, das en/of groepsshirt aan te doen zodat het zichtbaar is dat je in verenigingsverband activiteiten onderneemt.

  • Kinderen en begeleiders met bekende chronische luchtwegklachten zoals astma of hooikoorts zonder koorts en benauwdheid kunnen naar de opkomst. Bij verergering van de bekende klachten of het ontstaan van nieuwe klachten blijven leden thuis. We adviseren om hierover goed contact te houden tussen leiding en ouders.

    Het RIVM heeft ook een informatievideo gemaakt over dit onderwerp.

    Om deze content te tonen moeten we cookies plaatsen. of bekijk het op www.youtube.com/embed/e5GgZN5rG8Y

  • Na een besmetting binnen een speltak kan een volgende opkomst in de meeste gevallen doorgaan en is er geen quarantaine nodig. De GGD kan - net als in de periode voor de lockdown - op basis van het bron- en contactonderzoek anders beslissen. Dit is afhankelijk van het moment van het vaststellen van de besmetting, het ontstaan van de klachten en de wijze waarop er tijdens een opkomst onderling contact is geweest. Je krijgt hierover in dat geval een advies van de GGD op maat voor de situatie.

  • Als het zieke lid op het Scoutingterrein is geweest, is het verstandig om in ieder geval de leden te informeren die op dat moment ook aanwezig waren. Daarvoor kun je de basisbrief gebruiken die te downloaden is via Corona en Scouting.

  • Heeft jouw groep een geweldige online opkomst georganiseerd voor de speltak(ken)? Deel hem met andere groepen door dit korte formulier in te vullen: http://bit.ly/3qeG1hr. Dan delen wij deze via thuisopavontuur.nl, social media en in @-scout, zodat andere groepen geïnspireerd worden. De ene groep barst van de ideeën, de andere weer wat minder. Sharing is caring. We doen dit samen!

    Op thuisopavontuur.nl vind je een verzameling activiteiten die je allemaal vanuit huis kunt doen. Deze site blijven we continu aanvullen met goede voorbeelden van groepen. Check ook https://activiteitenbank.scouting.nl met het filter Online voor complete opkomsten die je nú al kunt gebruiken.

  • In het factsheet en kampprotocol is een coronacoördinator voorgeschreven. Deze persoon is aanspreekpunt voor de handhaving bij de Scoutinggroep. Deze persoon vervult ook de rol van toezichthouder. Belangrijk is dat deze coronacoördinator bekend is met naam en telefoonnummer, dit kunnen meerdere personen zijn, als de rol maar duidelijk is belegd, op alle momenten dat er Scoutingopkomsten zijn.

    De toezichthouder is niet aansprakelijk als regels worden overtreden, maar dient wel toe te zien op het naleven van de regels. Zorg er als toezichthouder voor dat:

    • Je op de hoogte bent van de regels vanuit de overheid en de factsheet van Scouting Nederland;
    • Je jeugdleden, ouders en vrijwilligers actief (én positief) aanspreekt op hun gedrag rondom het naleven van de regels: wees duidelijk, maar geen boeman;
    • Je toezicht houdt rond aankomst en vertrek en zorgt voor goede doorstroming;
    • Je toezicht houdt op het naleven van de hygiënemaatregelen en schoonmaakafspraken;
    • Je checkt de CoronaCheck-app van 18+ deelnemers met de CoronaCheck Scanner-app;
    • Je aanspreekbaar bent voor gemeente, boa’s en politie als zij controles uitvoeren, spreek hen aan en stel je voor als corona-coördinator/toezichthouder;
    • Je terugkoppelt aan het groepsbestuur, zodat zij eventueel samen met de groepsraad aanvullende maatregelen in kunnen stellen indien nodig.
  • Volg de richtlijnen van het Rode Kruis bij het verlenen van EHBO: https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/ehbo-verlenen-tijdens-corona/.

    • Informeer ouders over de afspraken zodat zij dit ook met hun kind(eren) kunnen bespreken.
    • Respecteer dat niet ieder lid kan of wil meedoen.
  • Augeo heeft samen met vrijwilligersorganisaties, waaronder Scouting Nederland, een online cursus ontwikkeld voor vrijwilligers. De cursus heet: Zorgen over een kind, en nu? De cursus helpt vrijwilligers die wel eens het gevoel hebben dat het thuis niet goed gaat met een kind. Juist nu de opkomsten weer beginnen, na lange tijd verplicht thuis zijn, kunnen kinderen je in vertrouwen vertellen hoe deze periode thuis voor hen was. Of een kind vertoond opvallend gedrag tijdens de opkomst. Wat doe je dan? Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En: zie ik het wel goed? De online cursus laat zien op welke signalen je moet letten, wat je zelf kunt doen en bij wie je aan de bel kunt trekken. Bekijk de cursus hier.

  • Het bijwonen van een begrafenis of crematie is in deze tijden van corona niet meer vanzelfsprekend. Ga, net als anders indien een lid is overleden, in gesprek met de familie om af te stemmen wat wenselijk is. Meer informatie vind je in de download Rouw en verdriet of bekijk de webinar 'Besturen bij calamiteiten' op YouTube.

Vrijwilligers en 18+ leden

  • Vrijwilligers kunnen met onderling 1,5 meter afstand, klussen op het Scoutingterrein zonder maximum groepsgrootte.

  • Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau kunnen doorgaan op 1,5 meter afstand zonder maximum groepsgrootte.

  • Bijeenkomsten, vergaderingen en trainingen op lokaal, regionaal en landelijk niveau kunnen doorgaan op 1,5 meter afstand. Maar als niet iedereen zich prettig voelt bij live samenkomen is een online vergadering nog steeds het beste alternatief.

    De overheid heeft een noodwet aangenomen om de uitdagingen voor vergaderen en het maken van besluiten weg te nemen. De regels van de noodwet gelden in plaats van de normale regels in wet en statuten en staat er tijdelijk boven. In een nieuw infoblad wordt beschreven hoe je als Scoutingorganisatie door de noodwet via elektronische middelen, dus online, kunt vergaderen en daarin besluiten kunt nemen. Alle info lees je in het infoblad via Corona en Scouting.

    Stemmen tijdens je vergadering? https://www.mentimeter.com/ is gratis tot 3 vragen.

  • Leden van 18 jaar en ouder houden 1,5 meter afstand, maar kunnen dit loslaten als iederéén van 18 jaar en ouder de CoronaCheck-app gebruikt. Een coronatoegangsbewijs kan worden aangemaakt via coronacheck.nl of de CoronaCheck-app en toont aan dat iemand negatief is getest (officieel, via ‘Testen voor toegang’), volledig is gevaccineerd of een besmetting heeft doorgemaakt. Alle informatie voor organisatoren en voor deelnemers en begeleiders voor het gebruik van de app is te vinden op www.coronacheck.nl. Het maken van een testafspraak kan via www.testenvoortoegang.nl door te kiezen voor ‘overige binnenactiviteiten’.

  • Er geldt geen maximum aantal leiding. Wel houd je je aan het minimum, afhankelijk van de leeftijd en groepsgrootte. Dit overzicht vind je via Teamprofiel.

  • We adviseren je om het gesprek aan te gaan met het groepsbestuur en de factsheet van Scouting Nederland hierin mee te nemen. Een groep is zelf verantwoordelijk is voor leden en leiding. Een (kader)lid wat de regels niet (goed) opvolgt wordt niet door Scouting Nederland aangesproken. Het groepsbestuur is in deze verantwoordelijk.

    Als de groep de kwestie niet oppakt dan kan contact opgenomen worden met de gemeente. Gemeentelijke richtlijnen zijn leidend en kunnen eventueel handhavend optreden. En het belangrijkste: wees een beetje lief voor elkaar. Samen komen we door deze crisis.

  • Fysieke bijeenkomsten voor vrijwilligers zoals een training, vergadering, groeps- of regioraad kunnen op dit moment niet doorgaan. Zorg dat je in contact blijft met je vrijwilligers en denk eens na over leuke (online) manieren waarop je dat kunt doen: bijvoorbeeld een online borrel na een groepsraad, of een online pubquiz. Zo houdt je contact en zorg je dat de vrijwilligers de moed erin houden!

    • Gebruik alleen foto's en video's van leden die toestemming hebben gegeven voor het maken en gebruik van beeldmateriaal, bijvoorbeeld als je een schermopname maakt bij het videobellen of als leden een foto of filmpje insturen van een opdracht of activiteit.
    • Benoem nog eens extra naar de leden dat jullie beeldmateriaal gebruiken om aandacht te geven aan de leuke online opkomsten die je doet. Mochten leden / ouders hun toestemming willen herzien, geef ze hier nog eens expliciet de mogelijkheid toe.
    • Neem een vergadering niet op, tenzij dit echt noodzakelijk is en stem dit af met alle deelnemers.
    • Wees je bewust van het risico van hergebruikte toegangscodes of URL's naar gespreksgroepen (iedereen met bijvoorbeeld een link naar een Skypegesprek kan deelnemen)
    • Zet notificaties aan, zodat je ziet wanneer er nieuwe deelnemers aansluiten. Kijk voor meer informatie op scouting.nl/privacy.

      Check ook het artikel 'Keuzehulp privacy bij videobel-apps' van Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/keuzehulp-privacy-bij-videobel-apps.
  • Elke coronaupdate wordt per mail verstuurd naar scouts met de functie Voorzitter of Secretaris en wordt verstuurd naar het mailadres wat in Scouts Online staat. Klopt deze nog? Check ook nog even je spambox/ongewenste post voor de zekerheid. Toch niet ontvangen? Stuur dan een mail naar communicatie@scouting.nl met jouw lidnummer en/of lidnummers van voorzitter/secretaris. Dan zoeken we dat zo snel mogelijk voor je uit.

  • Ja, er zijn diverse sets beschikbaar om bewegwijzering, hygienemaatregelen en afspraken die je met je groep maakt, aan te duiden. Deze kun je hier als set downloaden en samenstellen. Als InDesign, PDF en JPG beschikbaar.

  • Invulpersberichten kun je gebruiken om te vertellen hoe je invulling geeft aan het bieden van online opkomsten, of wanneer je je fysieke opkomsten weer start. En Landelijk team Communicatie helpt je graag bij het beantwoorden van persvragen waar je het antwoord niet op weet. Neem hiervoor contact op met Landelijk team Communicatie via communicatie@scouting.nl of +31 (0)33 496 09 11.

Financieel

  • Acties langs de deuren zijn toegestaan. Houd je aan de algemene corona- en hygiënemaatregelen.

  • Voorzitters en secretarissen hebben op 10 september mail ontvangen.

    Hoe vraag je een bijdrage aan?
    Het aanvragen van een bijdrage als tegemoetkoming van coronaschade dien je in bij je eigen
    gemeente. We hebben met alle gemeenten onderstaande criteria gedeeld, maar gemeenten hebben de vrijheid hier van af te wijken. We hebben gemeenten ook gevraagd actief contact te zoeken met hun lokale jeugdorganisaties. De aanvraagprocedure en het aantal gegevens dat je moet overleggen kan daarom per gemeente verschillen.

    Voor wie is het bedoeld?

    Voorbeelden van jeugd- en jongerenorganisaties zijn speeltuinen, Scoutingorganisaties en kindervakantieorganisaties. Het gaat om minimaal 2900 lokale clubs, verenigingen en stichtingen. Al deze organisaties dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het gaat hier expliciet om organisaties die hun werk primair via vrijwilligers uitvoeren en daarom geen beroep kunnen doen op de NOW-regeling. Ook kunnen veel van deze vrijwilligersorganisaties geen aanspraak maken op de TOGS-regeling, omdat ze niet over de juiste SBI-codes beschikken. Voor deze specifieke groep jeugd- en jongerenorganisaties wordt er via dit aanvullende budget een oplossing gevonden om zo te voorkomen dat zij onnodig hard worden getroffen door de coronacrisis en om de continuïteit van hun maatschappelijk aanbod aan kinderen en jongeren te garanderen.

    Verschillende Scoutingorganisaties hebben al een subsidierelatie met de gemeente. Soms is er zelfs op lokaal niveau al sprake geweest van financiële compensatie. We wijzen erop dat deze extra regeling géén vervanging is voor de reguliere bestaande, lokale subsidierelatie en dat er geen verrekeningen kunnen plaatsvinden.

    Wat zijn de criteria?

    • Hieronder lees je criteria die gemeenten zullen hanteren om het verzoek om financiële steun te toetsen:
      De regeling is bedoeld om coronaschade te dekken. Het gaat hier om de schade die is ontstaan omdat er minder inkomsten waren, terwijl een deel van de kosten wel gewoon doorliepen. Waarschijnlijk zijn niet alle activiteiten ondernomen, waardoor je die kosten niet had, maar de vaste lasten liepen door en misschien zijn er zelfs wel extra kosten gemaakt (voor beveiliging, ontsmetting, etc.). Misgelopen inkomsten/baten zijn onder andere toegangsgelden, contributie, misgelopen financiële acties, horeca-inkomsten, lagere subsidie of verhuur van accommodaties. Doorlopende (vaste) lasten die tijdens de lockdown doorliepen en moesten worden voldaan zijn bijvoorbeeld: kosten voor de accommodatie zoals huur, afschrijving, reserveringen groot onderhoud, nutsvoorzieningen, belastingen, verzekeringen voor opstallen, aansprakelijkheid e.d., contributies aan koepelorganisaties en dergelijke.
    • Het gaat enkel om de gelopen schade in de periode van 1 maart tot 1 juni 2020 (3 maanden).
    • Alleen jeugd- en jongerenorganisaties die geen gebruik kunnen maken van andere overheidsregelingen, zoals de NOW- en TOGS-regeling of die meer schade hebben dan vanuit deze algemene regelingen wordt gecompenseerd, kunnen van deze specifieke regeling via de gemeenten gebruik maken.
    • De betreffende schade moet aantoonbaar zijn. Dat kan in de vorm van een begroting 2020 en jaarrekening 2019 en een bijbehorende toelichting. Belangrijk om te vermelden, is dat ook afschrijvingslasten en reserveringen onderdeel kunnen zijn van de geleden schade en derhalve van een aanvraag bij de gemeente. Die lasten dienen dan naar rato van de betreffende periode te worden berekend. Daarnaast hanteren jeugd- en jongerenorganisaties verschillende vormen van financiële administraties, met name een kasstelsel enerzijds en baten-lastenstelsel anderzijds. Hierdoor is zaak alert te zijn dat er ook kosten na 1 juni gemaakt zijn die van toepassing zijn op de periode vóór 1 juni.
    • Sommige organisaties richten zich niet alleen op kinderen en jongeren uit de eigen gemeente, maar zijn regionaal of landelijk actief (zoals diverse zomerkamporganisaties). De overheid heeft gekozen voor een compensatieregeling via het gemeentefonds, waardoor ook deze organisaties bij gemeenten moeten aanvragen. Het uitgangspunt is dat je, als je in meerdere gemeenten actief bent, je ook in meerdere gemeenten de aanvraag doet, ook al ben je daar niet statutair gevestigd.


    We weten dat de gelopen schade ook doorloopt na 1 juni 2020. Samen met Jantje Beton gaan we kijken hoe we met de VNG en Rijksoverheid extra steun voor die periode kunnen bewerkstelligen.

    Op Corona en Scouting onder het kopje Gemeente is een factsheet te vinden die eerder door Scouting Nederland en Jantje Beton/NUSO is opgesteld om tot deze regeling te komen. Deze geeft meer achtergrondinformatie over de getroffen jeugd- en jongerenorganisaties en nu is geactualiseerd.

    Bij de berekening van de bijdrage is de inschatting gemaakt dat de coronaschade in de genoemde periode zal liggen tussen 500 en 7500 euro per organisatie, onder andere afhankelijk van het feit of organisaties een eigen of gehuurde accommodatie hebben of zonder gebouw hun activiteiten ondernemen.

    Het bericht wat gemeenten van de VNG hebben ontvangen vind je hier: https://vng.nl/nieuws/gemeente...

    Voor de aanvraag kun je de voorbeeldbrief gebruiken, waarin je vraagt om de voorwaarden van jouw gemeente zodat je de steun kunt ontvangen: Corona en Scouting.

    De VNG heeft gemeenten een basisformulier gestuurd waarmee zij een inventarisatie kunnen maken. Dit formulier kun je gebruiken om alvast te checken welke informatie je eventueel moet overleggen met je gemeente. Ook deze kun je vinden op Corona en Scouting.

    Loop je tegen problemen aan? Stem dit af met je Scoutingregio, zodat je samen met andere groepen op kunt trekken in jouw gemeente.

  • Ja, Scouting Nederland adviseert om de contributie van (jeugd)leden door te laten lopen en geen contributie terug te betalen. De kosten voor de voorzieningen zoals een clubgebouw of wachtschip en (spel)materialen lopen door. Terwijl inkomsten naast contributie, zoals fondswervende acties of verhuur nu niets opleveren. Het korten op of kwijtschelden van contributie is daarom niet realistisch. We rekenen in deze tijd van crisis op een gevoel van solidariteit om de kosten samen met de leden te blijven dragen, zodat de vereniging ook na de crisis kan blijven voortbestaan. Lees ook de tips over groepsinkomsten en –uitgaven tijdens de coronacrisis in deze blog.

    Bovendien stimuleren we alle Scoutinggroepen een online programma op te zetten om jeugdleden Scoutingactiviteiten te bieden op afstand en ze op deze manier betrokken te houden. Daarnaast helpen we ook in de (lokale) samenleving met diverse hulpacties. Als vereniging kunnen we juist nu laten zien welke waarde we hebben in de samenleving. Als er gezinnen zijn waar het financieel erg lastig wordt om aan de betaling te kunnen voldoen, kun je individueel bekijken wat je kunt regelen

  • Lees hier de tips over groepsinkomsten en –uitgaven tijdens de coronacrisis

  • Ja, de contributie loopt door. De landelijke contributie is vastgesteld in de landelijke raad. Met de landelijke contributie ondersteunen we groepen en regio’s en zorgen we voor een aantal specifieke diensten, in de lidmaatschapsfolder staat hierover meer. Nagenoeg alle kosten van de landelijke organisatie zijn vaste kosten en deze lopen door, of groepen wel of geen activiteiten ondernemen. Daarnaast is juist in deze tijd de landelijke organisatie er om groepen en regio’s te ondersteunen. Bijvoorbeeld met speltips over online activiteiten en ondersteuning van allerlei onderdelen binnen de vereniging met beslissingen over het afgelasten van activiteiten en de communicatie daarover. Als je als groep online activiteiten biedt, dan sta je sterk om ook je contributie richting leden door te laten lopen. Als je als groep toch financiële problemen ondervindt, neem dan contact op met Scouting Nederland, dan kunnen we meedenken over oplossingen.

  • Meer informatie over de tegemoetkoming TOGS kun je lezen in het infoblad maatwerk TOGS dat je hier kunt downloaden.

Evenementen en grote activiteiten

  • De ontwikkelingen rondom het coronavirus zijn onvoorspelbaar en grootschalige groepsactiviteiten, regioactiviteiten en evenementen liggen onder een vergrootglas. De huidige regels voor evenementen gelden tot 13 augustus. Het advies voor zowel activiteiten vóór als ná 13 augustus aan groepen en regio’s is om vooral te sturen op kleinschalige en goed beheersbare activiteiten. Houd je focus daarom vooral op speltakactiviteiten en opkomsten. De regels rond grotere activiteiten en evenementen zijn sterk afhankelijk van de ontwikkelingen rond het virus en daarmee onvoorspelbaar. Voor de organiserende vrijwilligers én voor de deelnemers aan de activiteit is deze onvoorspelbaarheid lastig. Voor hen is het fijn om te weten waar zij aan toe zijn. Neem daarom een tijdige beslissing en stel grootschalige activiteiten en evenementen uit tot het moment dat er meer zekerheid is over eventuele doorgang. Onder voorwaarden zijn grote activiteiten mogelijk.


    Tot 13 augustus 2021 geldt:
    - Gezondheidscheck verplicht (maximaal 4 uur voor binnenkomst)
    - Vaste zitplaats verplicht
    - Een evenement duurt maximaal 24 uur
    - Een evenement vindt plaats op een afgesloten locatie
    - Overnachting toegestaan
    - Maximaal aantal bezoekers afhankelijk van de ruimte of afhankelijk van gebruik coronatoegangsbewijzen
    - 1,5 meter afstand houden verplicht, behalve bij gebruik van coronatoegangsbewijzen
    - Er gelden uitzonderingen voor kinderen tot en met 12 jaar, informeer bij de gemeente
    - Onder voorbehoud van lokale regels en afgifte vergunning

    Wil je meer weten over het organiseren van dergelijke activiteiten in coronatijd, over het wel of niet moeten aanvragen van een vergunning, wat de aandachtspunten zijn voor organisatoren enzovoorts? Lees dan het infoblad via Corona en Scouting.

  • Scouting Nederland heeft diverse landelijke evenementen in 2021 afgelast. Deelnemers, vrijwilligers en betrokkenen van de betreffende evenementen hebben hier persoonlijk bericht over ontvangen.

    De volgende landelijke ledenactiviteiten zijn afgelast:

    Op dit moment verwachten we dat de LSZW en de JOTA-JOTI als gepland door kunnen gaan. Mocht de situatie daar aanleiding toe geven kan een ander besluit genomen worden en zullen we je hierover informeren via de site en social kanalen van het evenement en Scouting Nederland.

    Afhankelijk van wanneer een evenement plaats vindt wordt er nagedacht over een beslismoment. Op basis van de regels die dan gelden, de verwachtingen met betrekking tot de coronasituatie en haalbaarheid wordt per evenement besloten over het wel of niet doorgaan van een evenement. Moeilijke beslissingen die niet over een nacht ijs gaan.

Maak je je zorgen over het coronavirus met betrekking tot jouw omgeving? Neem dan contact op met de GGD in jouw gemeente of de gemeente zelf. Indien het RIVM of de overheid andere maatregelen voorstelt zullen wij dit bericht aanpassen en voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties per e-mail informeren, met de wijzigingen ten opzichte van de vorige versie opgesomd in de e-mail. Staat jouw vraag hier niet bij? Stel hem via Whatsapp (0657746422) of per mail aan het corona crisisteam. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te antwoorden.