Scouting en het coronavirus

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op: dinsdag 5 juli 2022.

De coronabesmettingen in Nederland lopen in de zomer van 2022 weer wat op. Er zijn geen beperkende maatregelen voor de kampen vanuit de overheid en er is geen kampprotocol van toepassing. Het is verstandig de adviezen van de Rijksoverheid te volgen bij het op kamp gaan. Je vindt alle adviezen op Rijksoverheid.nl/coronavirus. Voor kampen zijn de adviezen in het kort:

1. Volg de basisadviezen van de Rijksoverheid tegen corona: handen wassen, hoest en nies in je elleboog, blijf thuis bij klachten en doe een test, zorg voor voldoende frisse lucht en haal een vaccin, booster- of herhaalprik.
  2. Heeft iemand klachten voorafgaand aan het kamp? Adviseer de deelnemer een zelftest te doen. Bij een positieve testuitslag, volg het overheidsadvies om in isolatie te gaan en ga niet mee op kamp. Negatief getest? Dan kun je op kamp. Let wel op de basisadviezen.
  3. Neem als organisator voor de zekerheid extra zelftests mee op kamp en/of vraag deelnemers dit zelf mee te nemen en zet het op hun bagagelijst.
  4. Krijgt een deelnemer tijdens kamp klachten? Doe dan een zelftest. Bij een positieve test is het advies van de overheid om in isolatie te gaan. De deelnemer moet dan naar huis.
  5. Zijn deelnemers in de buurt geweest van een besmette deelnemers? Dan hoeven zij niet in quarantaine maar blijf alert op klachten en doe bij het ontstaan van klachten alsnog een test.
  6. Bij veel besmettingen op kamp is het verstandig om contact op te nemen met de GGD in de regio waar het zomerkamp plaatsvindt voor een advies op maat over het vervolg van het kamp en de aanpak die je kunt volgen.
  7. Ga je op kamp in het buitenland? Let op de reisadviezen van het land van bestemming. Check hiervoor www.nederlandwereldwijd.
  8. Voor minderjarigen is toestemming nodig van de ouders om te testen. Je kunt dit telefonisch met de ouders bespreken zodra een geval zich voordoet, of vooraf regelen via het gezondheidsformulier. Indien er geen toestemming is om te testen bij klachten, overleg dan met de ouders hoe te handelen.

We wensen iedereen superveel plezier en een zorgeloos en coronavrij kamp!

Maak je je zorgen over het coronavirus met betrekking tot jouw omgeving? Neem dan contact op met de GGD in jouw gemeente of de gemeente zelf. Indien het RIVM of de overheid andere maatregelen voorstelt zullen wij dit bericht aanpassen en voorzitters en secretarissen van alle Scoutingorganisaties per e-mail informeren (zorg dat je mailadres in Scouts Online klopt). Staat jouw vraag hier niet bij? Stel hem via Whatsapp (0657746422) of per mail aan het corona crisisteam. We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk te antwoorden.