Ada's Hoeve krijgt opnieuw duurzaam Scoutingcertificaat

Buitencentrum Gilwell Ada's Hoeve heeft opnieuw bewezen een duurzaam en groen kampeerterrein te zijn en is daarom door de WOSM opnieuw als SCENES-terrein geaccrediteerd. Op een SCENES-terrein is veel natuur waar je in kan kamperen en spelen, het kampeerterrein voert een duurzame bedrijfsvoering en je kan er leerzame activiteiten doen waardoor je meer leert over milieu en natuur.

Dit certificaat valt mooi samen met het 100-jarig jubileum van het Overijsselse labelterrein. “We zijn het meest trots op hoe mooi groen en biodivers ons terrein is”, vertelt SCENES-coördinator Elena Francissen, die blij is met de waardering voor het werk in Ommen.

“Bij Ada's Hoeve kampeer je echt middenin de natuur. Op het terrein is volop speelruimte, alle velden zijn omgeven door gemengd loofbos. Ontmoetingen met dieren zijn onvermijdelijk: het bos is soortenrijk en in alle vegetatielagen vind je wilde eetbare plantensoorten. Rivieren hebben het gebied gevormd tot een glooiend landschap met hoge uitzichtpunten en laagland dat in de winter overstroomt door de Vecht en de Regge.”

Duurzame donderdag

Op het kampeerterrein worden de kampeerders bovendien bij de duurzame ambities betrokken. Ada's Hoeve biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid aan om mee te doen met het Earth Tribe-programma. “We dagen verder de kampeerder uit om duurzame acties te bedenken en uit te voeren, dit doen we dan op ‘duurzame donderdag’ tijdens de zomerkampweken", vervolgt Elena haar verhaal tussen scouts die zojuist eetbare planten op het kampeerterrein hebben gevonden.

De groene staf op Ada's Hoeve heeft nog heel veel plannen. Het grootste plan is het realiseren van een nieuw douchegebouw met duurzame installaties. Maar er staan ook kleinere acties op de rol, zoals aandacht voor duurzaam stoken, kampeerders betrekken bij biodiversiteit en vrijwilligers uitdagen om duurzame keuzes te maken bij het boodschappen doen.

Kamperen op Ada’s Hoeve

Vanwege de prachtige natuur, op het terrein én in de omgeving is kamperen op Ada’s Hoeve de place to be. En wie kampeert op Gilwell Ada's Hoeve hoeft zich niet te vervelen, er is voor iedereen zoveel te doen! Hiken, kanoën, boogschieten, klimmen, zwemmen, vlotvaren, geocache, kampvuur, mountainbiken, kijk voor alle mogelijkheden op de website.