Land, lucht & water

Er zijn verschillende soorten Scoutinggroepen: land-, water- en luchtgroepen. Alle groepen gebruiken hetzelfde spelaanbod, gebaseerd op de spelvisie SCOUTS, maar met een verschillend accent op land, water of lucht.

Landscouting

De meeste Scoutinggroepen in Nederland zijn landgroepen. Zoals de naam al zegt, leren en spelen de scouts in deze groepen op het land. Spelen in het bos, klimmen, avonturen beleven, kamperen en uitdagende activiteiten staan dan ook centraal.

Waterscouting

Ruim een kwart van de groepen in Nederland is een waterscoutinggroep. Vaak zijn deze groepen te vinden aan de kust, bij meren en bij rivieren. Waterscouts zijn vooral in de zomer veel op het water te vinden in vletten. Zeilen, kanoën en waterspelen staan centraal. In de winter onderhouden ze de boten en doen ze andere Scoutingactiviteiten.

Luchtscouting

Een aantal groepen verspreid over het land zijn luchtgroepen. Scoutinggroepen met luchtscouts zijn in de meeste gevallen verbonden aan een regionaal vliegveld. Luchtscouts bezoeken bijvoorbeeld luchtshows of vliegvelden en leren alles over vliegen. Ook bouwen ze modelvliegtuigjes waarmee ze de wereld van de luchtvaart ontdekken.

Zoek een groep bij jou in de buurt

Met onze groepenzoeker kun je zien welke Scoutinggroepen er bij jou in de buurt zijn. Je kunt filteren op bovenstaande soorten Scoutinggroepen en op leeftijdscategoriën zodat je weet welke Scoutinggroep in jouw omgeving het beste bij je past. Je vindt de groepenzoeker hier