Jantje Beton en Scouting Nederland lanceren Jantjes Scouting Fonds

Scouting Nederland en Jantje Beton hebben de handen ineen geslagen om Scoutinggroepen een extra financiële steun in de rug te bieden. Hiermee geven de twee jeugdorganisaties ruim 1000 Scoutinggroepen in Nederland de mogelijkheid om hun gebouw en/of terrein toekomstbestendig te maken. Daarmee maken ze samen meer en betere speelruimte voor kinderen en jongeren.

In het nieuwe Jantjes Scouting Fonds is er gedurende vier jaar (2021 – 2024) in totaal € 120.000 beschikbaar voor Scoutinggroepen die een aanvraag doen bij Jantjes Scouting Fonds, als zij meedoen aan de Jantje Beton Collecte. Dit kunnen groepen inzetten voor nieuw-/verbouwprojecten van het Scoutinggebouw en voor het opknappen van de buitenruimte rondom een Scoutinggebouw; zolang het maar direct of indirect bijdraagt aan de speelkansen en speelruimte voor kinderen en jongeren. Scouts spelen weliswaar in het bos, op het water of in de lucht, een kwalitatieve eigen binnen- en buitenruimte blijft noodzakelijk. Bijvoorbeeld voor overnachtingen van jonge leden, keuken en sanitair en ruimte(s) voor wanneer het weer het niet toelaat om buiten activiteiten te ondernemen.

Door Scoutinggebouwen en buitenruimtes toekomstbestendig te maken, kunnen ruim 30.000 vrijwilligers kinderen en jongeren uitdagende activiteiten blijven bieden, waarmee zij zich persoonlijk ontwikkelen.

Jantje Beton Collecte

Spelen is super belangrijk, maar wordt steeds minder vanzelfsprekend. 3 op de 10 kinderen spelen niet of slechts 1 keer per week buiten. En omdat we steeds meer binnen leven, worden dingen als speelplaatsen en buiten spelen steeds minder vanzelfsprekend. Steeds meer kinderen kunnen niet lid worden van een club of vereniging. En dat terwijl spelen ontzettend belangrijk is voor een gezonde ontwikkeling.

Scoutinggroepen spelen hierbij een belangrijke rol: zij bieden kinderen wekelijks uitdagende activiteiten op en rondom de terreinen van de vereniging. Veel kinderen zijn aangewezen op een speelplek in de buurt. En deze speelplekken zijn vaak verouderd, onbereikbaar of worden wegbezuinigd. Ook veel jeugd- en jongerenorganisaties zijn getroffen door dit bijzondere crisisjaar. Scoutinggroepen die meedoen aan de Jantje Beton Collecte mogen 50% van de opbrengst zelf houden voor materialen of activiteiten voor de eigen vereniging en 50% is voor projecten van Jantje Beton. Samen zorgen we ervoor dat meer kinderen, meer kunnen spelen.

Meer info over criteria en voorwaarden lees je op Subsidies & fondsen