Vrijheid in Herdenken

Op veel plaatsen in Nederland zijn scouts betrokken bij de herdenking op 4 mei en festiviteiten op 5 mei. Daarnaast zijn jaarlijks ruim 70 scouts tussen de 13 en 17 jaar betrokken bij de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam, en ruim 150 bevers en welpen tussen de 5 en 11 jaar bij de Kinderherdenking in Madurodam in Den Haag.

Omdat het Nationaal Comité 4 en 5 mei graag jongeren wil betrekken bij de Nationale Herdenking, onderhoudt het al vele jaren een intensieve samenwerking met Scouting Nederland.

Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam

Ieder jaar helpen tientallen scouts bij de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam. De scouts helpen tijdens de Nationale Herdenking op allerlei manieren:

• Ze helpen bij de voorbereiding van de herdenking
  • Voor de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk kunnen genodigden bij de scouts hun bloemstukken in bewaring geven
  • Ze dragen zorg voor het hijsen en bewaken van de vlaggen rondom het monument
  • Ze assisteren genodigden in een rolstoel in de Nieuwe Kerk en op de Dam
  • Tijdens de officiële kranslegging reiken zij de kransen aan Zijne Majesteit de Koning, aan Hare Majesteit de Koningin en aan de vertegenwoordigers van organisaties van oorlogsbetrokkenen en autoriteiten
  • Ze reiken tijdens het defilé aan alle aanwezigen bloemen uit

Ieder jaar komen de scouts die tijdens de Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam hun bijdrage leveren uit een andere provincie, aangewezen door Nationaal Comité 4 en 5 mei. Naast scouts staan er ook zeekadetten op de Dam. De scouts en zeekadetten nemen van tevoren deel aan een voorbereidingsweekend waarbij ze onder andere een bezoek brengen aan een museum of monument, ontmoetingen hebben met veteranen en door middel van bijvoorbeeld spel en discussie dieper ingaan op wat 'vrijheid' betekent. Naast hun rol op de Dam leveren scouts ook een bijdrage aan tal van lokale herdenkingen in de rest van Nederland.

Nationale Kinderherdenking in Madurodam

In Madurodam is op 4 mei de Nationale Kinderherdenking. Een herdenking voor- en door kinderen, waarbij duizenden kinderen stilstaan bij hoe het is om je leven te wagen voor je land; om moed, beleid en trouw te tonen. En bij hoe belangrijk het is om vrij te kunnen zijn. Jaarlijks ondersteunen ruim 150 bevers en welpen uit regio Den Haag bij het dragen van de kransen en het maken van een erehaag.