Zelf hakken of een dealtje: zo kom je als Scoutinggroep aan duurzamer hout

Een boom omhakken, twee jaar laten drogen en je hebt een perfecte voorraad droog hout. Hoeveel duurzamer wil je het hebben? Een Hilversumse Scoutinggroep heeft dankzij de expertise van een van hun leden een kwalitatieve houtvoorraad picobello voor elkaar.

Alex Kattenberg van Scoutinggroep de Argonauten is regelmatig boven in een boom te vinden en heeft zijn ‘boomveltechnieken’ de afgelopen jaren verfijnd, met als prettige bonus: een continue houtvoorraad voor z’n Scoutinggroep.

Maar hoe weet je nou welke bomen je kan en mag hakken? “Sommige bomen zijn al dood, anderen staan in de weg en kan je met een vergunning omhakken maar er zijn ook boomsoorten die vogelvrij zijn zoals de conifeer en Amerikaanse vogelkers. Die laatste staat ook wel beter bekend als bospest en is een ongewenste gast in de Nederlandse bossen.”

Je kan niet zomaar het bos in en beginnen met bomen omhakken, dat is namelijk stropen. Als je overlegt met je boswachter zijn er misschien wel bomen die juist wegmoeten uit het gebied en waarbij je de boswachter dus een handje kan helpen. “Bomen omhalen is tevens niet iets wat iedereen zomaar kan doen. Je moet goed weten wat je doet. Ik heb zelf een paar keer flink geluk gehad, dus zonder ervaring en de juiste kennis kan ik het niet iedereen zomaar aanraden.”

Zorg na het hakken ervoor dat je het hout goed bewaart, het liefst zo'n 50 cm van de grond zodat de wind er goed onder door kan. Een dakje is ook geen overbodige luxe zodat het hout niet steeds weer natregent. “Ook moet je goed opletten op wat voor hout je hakt en stookt: hoe heter je vuur wordt, hoe minder overlast het geeft aan de buurt. Dennenhout wordt bijvoorbeeld minder warm dan eiken. Een vuistregel die je kan aanhouden is: hoe zwaarder het hout, hoe beter het brand."

Container vol stookhout

Maar niet elke groep heeft een bos om de hoek, waar geregeld gekapt moet worden. Toch heeft Scouting Christiaan de Wet in Dordrecht standaard stookhout op voorraad, met dank aan een lokale hovenier. “Als het hout (bijna) op is of we weten dat we meer stookhout nodig hebben, is het een kwestie van een telefoontje om de container te vullen”, vertelt Ton, scoutsleiding bij de Dordtse Scoutinggroep.

“We hebben eigenlijk twee containers, één staat permanent op Scouting en één op de zaak. Met daarbij de expliciete instructie dat er alleen onbewerkte hout in de ‘Scoutingcontainer’ mag.” Als het exemplaar bij de groep leeg is, is het voor Van der Glas Hoveniers een gratis ritje naar Scouting in plaats van het afvalverwerkingsbedrijf 2,5 km verderop.

Win-win

Het resultaat? Een standaard voorraad van zo’n 15 kuub stookhout voor de Scoutinggroep en heel veel minder afvalkosten voor de hovenier. De kosten voor Scouting? “Een symbolisch bedrag voor de huur van de container waarin het stookhout opgeslagen ligt.” Dat is zo’n 150 euro per jaar. “Win-win voor beide partijen.”

Niet alleen de container met onbehandeld afvalhout voorziet de Dordtse Scoutinggroep van een standaardvoorraad stookhout. Zin in een middagje kloven met de explorers of stoken met een specifiek soort hout? Als de hovenier het op tijd weet, ligt het gevraagde materiaal meestal op tijd naast de stookplaats.

Het is niet de eerste keer dat de Dordtse Scoutinggroep een deal sluit met een regionale ondernemer. Voor de huidige hovenier, kwam ons hout bij een timmerbedrijf vandaan. Toen bestond het vooral uit kozijnen en pallets. Ook dat was een bedrijf dat uit het netwerk van de leden en vrijwilligers van de Scoutinggroep kwam. “Nu zijn het onbewerkte schuttingdelen, niet recyclebare pallets en al het onbehandelde hout dat de hoveniers tijdens hun werk tegenkomen.”

Aandacht voor duurzaam stoken

Koken op houtvuur, eindeloze kampvuuravonden en in onze favoriete Scoutinggeur; Scouting en kampvuur zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Stoken is helaas ook belastend voor het klimaat en de gezondheid, daarom is er aandacht voor duurzaam stoken.

Op onze informatiepagina vind je niet alleen de laatste wet- en regelgeving en hoe je veilig en verantwoord stookt, maar ook simpele tips om de overlast van vuur te beperken. Leuk om een (nieuwe) vuurtechniek aan te leren, zoals koken op een Zweedfakkel of maak eens een vuurtje aan via de Zwitserse methode.

De man en het hout

Wanneer moet je de boom omhakken om het beste brandhout te krijgen? Hoe houd je een kampvuur eindeloos aan de gang? Wat valt er uit de houtstapel af te leiden over het karakter van de stapelbaar? Op deze en nog veel meer vragen geeft ‘De man en het hout’ antwoord. De bijbel voor de houtstoker van Lars Mytting is een onontbeerlijke en praktische handleiding voor alles wat te maken heeft met het kappen, hakken, stapelen en het in de fik steken van alle soorten hout. En is voor € 17,50 te koop bij de Scoutshop.

Heb jij of je Scoutinggroep ook een goede tip voor een duurzaam kampvuur? Deel het op social media met de hashtag #duurzaamstoken (zorg dat je post openbaar is) of mail naar communicatie@scouting.nl.