Nationale Vrijwilligersprijzen: deel je vlog en maak kans op €15.000

Ook dit jaar is het team achter de Nationale Vrijwilligersprijzen van Vereniging NOV op zoek naar jullie verhalen. Vertel wat jullie aangrijpt in jullie vrijwilligerswerk. Wat maakt wat jullie doen zo mooi? Het team van Nationale Vrijwilligersprijzen daagt jullie uit om met een vlog van 1 minuut ons te laten zien wat jullie vrijwilligerswerk echt betekent.

Wat kun je winnen?

Of je nu een lokale, regionale of landelijke organisatie bent, iedereen die meedoet, dingt mee naar dé hoofdprijs van €15.000,-. Er valt dus écht iets te winnen en dat maakt het wel extra spannend. Een selectiecommissie selecteert zes genomineerden. Van alle genomineerden maakt team Nationale Vrijwilligersprijzen een videoportret op basis waarvan de jury bepaalt wie er wint.

Naast dé hoofdprijs van €15.000,- winnen de andere vijf genomineerden sowieso €2.000,-. Ben je niet genomineerd, maar wel één van de 80 favorieten van de selectiecommissie, dan win je €750,-!

Als kers op de taart spelen de nummers één tot en met zes de hoofdrol in een documentaire. Deze genomineerden vol passie delen wat hen drijft in hun vrijwilligerswerk. Presentator Bas Westerweel gaat met hen in gesprek, en filmmaker Ramon Masius brengt in beeld hoe vrijwilligerswerk eraan toegaat. Deze bevlogen reportage speelt een cruciale rol bij het bepalen van de uiteindelijke winnaar.

Doe mee aan de nationale vrijwilligersprijzen 2024

Hoe meld je je organisatie aan?
Vanaf 1 december 2023
kun je je vlog insturen tot en met en 29 februari 2024. Je kunt je vlog met het team delen via Whatsapp of mail.

• Via WhatsApp, naar 0683515082, via je telefoon (onbeperkt aantal mb's mogelijk, whatsapp verkleint het bestand zelf);
  • Via WhatsApp web op je computer (maximaal 64Mb);
  • Mail naar vrijwilligersprijzen@nov.nl met bijlage (maximaal 20Mb) of via WeTransfer.

De eerste 15 inzenders winnen een taart! De 35 inzenders daarna krijgen het boeiende JamCultures spel thuisgestuurd. Met dit spel kun je via vragen je organisatiecultuur onder de loep nemen. Wil je langer de tijd nemen? Dat kan, de aanmeldingsperiode loopt tot en met 29 februari 2024.

Waar moet je vlog aan voldoen?

• Je vlog is niet langer dan 1 minuut.
  • Bedenk vooraf goed wat je gaat vertellen.
  • Zorg ervoor dat iedereen die in beeld komt daarvoor toestemming geeft.
  • Vraag of iemand het filmt.
  • De filmkwaliteit van een telefoon is prima.
  • Horizontaal filmen is goed voor Facebook, LinkedIn. Verticaal filmen kan ook, en is goed voor Instagram.
  • Bedenk vooraf goed wat je wilt vertellen. Je kunt dit format vlogscript Nationale Vrijwilligersprijzen 2023 gebruiken om je videoscript goed voor te bereiden. In deze handleiding vind je inhoudelijke tips en tricks.

Naast het insturen van je vlog via Whatsapp, mail of WeTransfer ontvangen ze ook graag de volgende informatie:

• Naam organisatie
  • Plaats organisatie
  • Naam contactpersoon
  • Telefoonnummer contactpersoon
  • E-mailadres contactpersoon
  • Website organisatie
  • Categorie
  • Bevestiging dat je de voorwaardenpagina hebt gelezen.
Nieuw dit jaar is dat je een vlog instuurt op één van de twaalf categorieën. Iedereen kan zich aanmelden voor één categorie naar keuze, zonder dat er een minimaal aantal deelnemers per categorie nodig is. Laat bij je aanmelding weten welke categorie het beste bij jouw vrijwilligerswerk past. Vrijwilligerswerk voor Scouting past binnen de categorie 'jeugd'.

Zonder deze informatie dingt je aanmelding niet mee! Dus zet ook dit in de Whatsapp of mail.

Leren vloggen en waar kijkt de selectiecommissie naar?

De selectiecommissie kijkt naar de emotie, klein en groot. Welk verhaal gaat onder de huid zitten en wat raakt de deelnemer (én de vrijwilliger!) in het vrijwilligerswerk. De commissie selecteert op de kwaliteit van het verhaal, NIET op kwaliteit van het filmpje.Weet je niet zo goed hoe je een vlog kan maken, wil je meer weten over vloggen; Chulah Berkowtiz en Ramon Masius geven in december en januari workshops vloggen. Doe mee! Via onderstaande linkjes kan je je aanmelden:

19 december 2023 van 19.30 - 21.30 online

23 januari 2024 van 19.30 - 21.30 online

Je kunt je deelnamevlog ook inzetten voor de eigen PR om bijvoorbeeld vrijwilligers te werven. In de vlogworkshops leer je je communicatiekracht te gebruiken.

Wie of wat is Nationale Vrijwilligersprijzen?

De Nationale Vrijwilligersprijzen zijn onderdeel van Vereniging NOV. NOV behartigt de belangen van het vrijwilligerswerk in Nederland. Scouting Nederland is hier lid van, net als Stichting Het Vergeten Kind, Humanitas, de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij en vele andere vrijwilligersorganisaties.

De Nationale Vrijwilligersprijzen zijn in het leven geroepen om vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties te waarderen. Mensen werken als vrijwilliger vanuit hun hart en vragen er niets voor terug. Dat is enerzijds bijzonder, anderzijds is het van elementair belang voor het reilen en zeilen van de Nederlandse samenleving. Veel mensen zijn zich er niet eens bewust van dat ze vrijwilligerswerk doen. Denk maar aan coaches, bardiensten op de sportclub die door menig Nederlander als vanzelfsprekend gedraaid worden. Of aan de overblijvers op de basisscholen en ga zo maar door.

Met het waarderen van vrijwilligers en hun organisaties willen we de aandacht vestigen op de noodzaak en het nut van vrijwilligerswerk. Bovendien hopen we mensen die nog geen vrijwilligerswerk doen te inspireren om zich ook vrijwillig in te zetten voor de maatschappij.