Vredeslicht in Nederland

Wat klein begon is vandaag de dag uitgegroeid tot een grote internationale actie die door Scoutinggroepen over de hele wereld wordt ondersteund. Jaarlijks komen ongeveer 5.000 scouts vanuit 25 Europese landen naar Wenen om het licht persoonlijk in ontvangst te nemen, om het vervolgens aan andere groepen door te kunnen geven. Zo bereikt het licht vandaag de dag in enkele dagen ook werelddelen als de Verenigde Staten en Japan. Het Vredeslicht is geen magisch symbool, dat vrede tovert. Het herinnert ons aan onze plicht ons voor de vrede in te zetten. Het Vredeslicht is een teken van hoop en vriendschap!

Bjorn Janssen vertelt

"Ik ben projectleider van Vredeslicht Nederland en met een team reis ik ieder jaar met 60 Nederlandse scouts naar Wenen voor een internationale Vredeslichtviering waar wij namens Scouting Nederland het Vredeslicht in ontvangst nemen. Per touringcar nemen we het licht mee terug naar Nederland waar we tijdens een viering in Utrecht het Vredeslicht verder over Nederland verspreiden. Een stukje vrede en vriendschap in de donkere dagen voor kerst."

"Je zou het niet zeggen, maar het is nogal een werk om een kaars van Wenen tot Utrecht brandend te houden. We maken de vergelijking met het brandende houden van vriendschap en vrede, je moet er je best voor doen! Ik ben het meest trots op het succes, de jaarlijkse groei en dat we vooral ook in coronatijd het Vredeslicht toch hebben weten te verspreiden. Kom eens kijken in Utrecht, er zijn veel voorbeelden om zelf op een leuke manier aan de slag te gaan met het Vredeslicht."

Over het Vredeslicht

In 2022 wordt op zaterdag 17 december het Vredeslicht doorgegeven vanuit Utrecht. Scouts zorgen vanaf het begin van de actie voor de verspreiding tot in de kleinste dorpen over de hele wereld. In 1988 verliet het vredeslicht voor het eerst Oostenrijk en brachten scouts het naar Duitsland, Italië, Frankrijk en Zwitserland. In 1989 na de val van de Berlijnse muur bereikte het Vredeslicht via Scoutingleden de voormalige communistische buurlanden. In 1996 kwam het vredeslicht voor het eerst naar Nederland waar Scouting Wellerlooi het ontving via een Duitse Scoutinggroep!

Het is in een betrekkelijk korte tijd van een klein lichtpuntje uitgegroeid tot een zee van licht, miljoenen mensen komen inmiddels in aanraking met het Vredeslicht. Wil je met je groep iets doen met het Vredeslicht en het bijvoorbeeld gebruiken in jullie kerstviering om deze viering iets extra’s te geven, neem dan een kijkje op de site van het Vredeslicht of neem contact op met de ambassadeur van jouw provincie.