Van puistjes naar fris en modern: zo gaat het met Scouts Online 2.0

Een nieuwe VOG-module, check; de ledenadministratie, organisatie en speleenheden, check, check en nog eens check. Op de to-do-list van Landelijk team Internet komen steeds meer vinkjes te staan achter afgeronde onderdelen van Scouts Online 2.0. Al jaren wordt daar hard gewerkt aan een grote update van ons administratiesysteem, voor de nieuwe versie worden zo’n 1.000.000 ‘regels’ aan programmatuur omgezet. Tijd om eens te kijken hoe het er eigenlijk voorstaat. Lex van Gessel, webdeveloper bij Scouting Nederland, praat ons bij.

“Ons team is nu vooral druk bezig met herbouwen van Scouts Online. Scouts Online is opgezet in 2004 en is verouderd. Er was ooit een mooie basis opgezet en in de loop van de tijd zijn daar allemaal nieuwe ‘puistjes’ (functionaliteiten) bij gebouwd. De ondersteuning van het framework waarop Scouts Online is gebouwd vervalt. Hoog tijd dus voor een nieuwe ‘frisse’ versie van Scouts Online.”

Die nieuwe look is straks niet alleen aan de achterkant merkbaar, ook de gebruikerservaring voor alle scouts aan de voorkant (jij en ik dus) is na oplevering weer “modern en van deze tijd”, zegt Lex. “Ik ben trots op een mooi nieuw pakket dat straks met plezier gebruikt zal gaan worden. En omdat het nu nieuw opgezet is zal het onderhoud straks ook minder werk zijn.”

Op deze afbeelding zie je een sneak preview van de werkzaamheden waar Landelijk team Internet al jaren druk mee is. Het kan zijn dat de uiteindelijke variant die gelanceerd gaat worden er anders uit ziet.

Vernieuwingen

Uiteraard is de ‘nieuwbouw’ van ons ledenadministratiesysteem, ook een mooi moment om veranderingen door te voeren. “De huidige functionaliteiten zullen zoveel mogelijk behouden blijven. Uitzonderingen hierop zijn de verhuurmodule (die zal er niet in komen) en de evenementenmodule (die zal iets minder uitgebreid worden).

Er zullen ook een paar nieuwe functionaliteiten komen die nu niet in Scouts Online zitten. Zo wordt de optie non-binair toegevoegd bij het geslacht. En de keuzes bij het mailen van een lid met betrekking tot de ouders zal iets wijzigen, waardoor je specifieker kan selecteren wie je wil mailen.”

Opleverdatum: onbekend

De werkzaamheden voor Scouts Online 2.0 begonnen zo’n drie jaar geleden met het uitzoeken van nieuwe software, en hoewel er hard gebouwd en getest wordt, is een oplevermoment – en daarmee een lanceerdatum – nog niet bekend. “De voorlopige planning is lastig aan te geven”, moet Lex tot zijn spijt erkennen. “Eind van dit jaar (2023, red.) was de bedoeling, maar dat zal zeker niet gehaald worden. Zeker niet nu een collega afscheid van ons gaat nemen en we nog geen vervanger voor hem hebben.”

Ben jij de ontwikkelaar die ervoor zorgt dat we Scouts Online goed en snel kunnen gaan lanceren? Bekijk hier de vacature voor Front-end React/PHP software ontwikkelaar.