Training praktijkexamen Groot Pleziervaartbewijs

Wil jij het Groot Pleziervaartbewijs (GPVB) halen, maar kun je nog wat oefening gebruiken zodat jij met vlag en wimpel je praktijkexamen haalt? Dan is deze training iets voor jou! In vier trainingsdagen vaar je met een groot schip en oefen je alle vaardigheden die nodig zijn voor het diploma. Na deze vier trainingsdagen kun je zelf het praktijkexamen aanvragen bij het CBR.

Goede voorbereiding is het halve werk

Als je een schip vaart met een lengte van 25 tot 40 meter heb je het Groot Pleziervaartbewijs nodig. Voor het Groot Pleziervaartbewijs moet je twee theorie-examens doen en een praktijkexamen (CWO Groot Motorschip) varen. De examentraining die we binnen Scouting organiseren, bestaat uit vier zaterdagen, of twee weekenden, waarin je gedurende de dagen, 8 uur per dag, praktijk gaat varen op een groot schip. Tijdens deze dagen worden jouw vaardigheden, die nodig zijn voor het diploma, geoefend en beoordeeld. Denk aan manoeuvreren, varen op stromend water, je bemanning aansturen en varen in een druk vaargebied. Alle examenonderdelen worden getoetst en kundig gemaakt, zodat jij met helemaal bent klaar gestoomd voor het praktijkexamen!

Trainingsdata prikken we met jou

De data van deze trainingsdagen zijn nog niet gepland. Op het inschrijfformulier kun jij je voorkeur van dagen kenbaar maken. Op basis van de voorkeuren van kandidaten worden de data geprikt. De te plannen dagen vallen in de maanden september, oktober en november. We gaan ervan uit dat je alle vier de dagen aanwezig bent. We streven naar drie a vier deelnemers aan de training met daarnaast twee ervaren opleiders.

Na deze vier trainingsdagen kun je zelf het examen aanvragen bij het CBR. Om het examen te kunnen doen, moet je ook beschikken over bedieningscertificaat Marifoon en Klein Vaarbewijs II. De opleiders kunnen je op de trainingsdagen informeren over het aanvragen van het praktijkexamen bij het CBR. Er zijn vier locaties in Nederland waar je examen kan doen. De oefenlocatie in Dordrecht is er daar een van. De kosten voor scouts zijn €475,00 en voor niet-scouts €675,00.