Stemmen in een clubhuis

Het clubhuis van Scouting Starrenburg in Rotterdam is voor het eerst een stembureau tijdens de Tweede Kamerverkiezingen deze week. Hoe bereidt de groep zich voor op deze klus? We vroegen voorzitter Edwin van Putten het hemd van het lijf!

Hoe/door wie zijn jullie benaderd om stembureau te worden?

Wij hebben altijd al goed contact met de gemeente. We organiseren de jaarlijkse Sinterklaasintocht, ondersteunen bij wijkactiviteiten en ons clubhuis wordt wel eens gebruikt voor commissievergaderingen van de gemeente. Door het coronavirus moet de gemeente meer stembureaus openen om de drukte te spreiden, en het liefst in de buitengebieden. Zo zijn ze bij ons terecht gekomen.

Waar moet je locatie aan voldoen?

In verband met het coronavirus gaat het stemmen net wat anders dan normaal, zo moet de ruimte groter zijn zodat er voldoende afstand gehouden kan worden. Gelukkig is ons welpenlokaal groot genoeg en met onze muurschildering van de jungle denk ik het mooiste stembureau van Rotterdam! Verder moet een stembureau natuurlijk voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor mindervalide. Wij hadden al een eigen gemaakte rolstoelplank gemaakt maar vanwege de looproute moest hier nog een plank bij. Deze gaat de gemeente nu voor ons regelen. Ook moeten er rijplaten neergelegd worden om via ons grasveld het terrein weer te verlaten, gelukkig is de verhuurder onze buurman.

Helpen vrijwilligers van de groep mee bij het controleren van ID’s, uitdelen van de stembiljetten en het tellen? Hoeveel?

Jazeker, een aantal vrijwilligers van de groep gaan op het stembureau meehelpen tijdens de verkiezingsdag en er zijn ook twee stemmentellers. Voor de vrijwilligers die als stembureaulid aan de slag gaan variëren de taken van portier bij de deur tot controleren van de ID en stempassen. Ook de beheerder, de persoon die het stembureau opbouwt en na afloop weer afbreekt, is een van onze vrijwilligers. Iedereen kan zich aanmelden als stemmenteller of stembureaulid. Bij de Gemeente Rotterdam krijg je een digitale training zodat je helemaal voorbereid aan de slag kunt op de verkiezingsdag.

Hoe lang zijn jullie bezig met voorbereiden?

Het meeste werk zit straks in de verkiezingsdag zelf, in de voorbereiding is er een persoon van de gemeente langs geweest om de locatie te bekijken. Verder verloopt alles via de telefoon of via mail. Op de dag zelf is onze beheerder al vroeg in de ochtend (of beter laat in de nacht, hij moet er al om 02.00 uur zijn) aanwezig om de stembussen en ander materiaal in ontvangst te nemen en mag daarna naar huis om laat in de avond weer terug te komen om alles weer af te bouwen.

Hoeveel mensen verwachten jullie op de verkiezingsdag?

Dat is lastig te zeggen, want we zijn een nieuwe stemlocatie. We hopen op veel mensen zodat we er niet voor niets zijn. De gemeente Rotterdam heeft voor dit jaar een wachtrij app waarin je kunt zien waar het op dat moment druk is en waar niet, en we hopen daardoor dat mensen snel even bij ons langs komen. We zijn blij dat we kunnen bijdragen aan het stemproces, natuurlijk hopen we ook dat dit een positieve invloed heeft op onze bekendheid voor eventuele nieuwe leden. Wij gaan er ieder geval een leuke dag van maken en hopen dat de opkomst hoog is!