Scouts bereiden zich voor op Dodenherdenking: 'indrukwekkend en indringend'

Een bezoek aan een Canadese begraafplaats, het Memory Vrijheidsmuseum en in gesprek met de zoon van een NSB’er; scouts en zeekadetten die dit jaar tijdens de Dodenherdenking op de Dam helpen verdiepen zich tijdens hun voorbereidingsweekend gronding in hun taak en het belang ervan.

Dit jaar zijn 76 scouts en 11 zeekadetten uit de provincie Overijssel actief tijdens de Nationale Herdenking op de Dam. In het weekend van 17 tot en met 19 maart kwamen zij bij elkaar om zich op hun taak voor te bereiden. Tijdens het voorbereidingsweekend maakten zij niet alleen kennis met wat ze gaan doen, maar ook wat de waarde is van hun medewerking op 4 mei en waarom hun taak van belang is.

Op het programma stond onder andere een bezoek aan het Memory Vrijheidsmuseum in Nijverdal. Het museum vertelt het hele verhaal van de Tweede Wereldoorlog: van het ontstaan tot en met de bevrijding van Nederland. In het museum is bijvoorbeeld een barak van concentratiekamp Auschwitz-Birkenau zo authentiek mogelijk nagebouwd, zodat de onmenselijke omstandigheden en gruwelijke behandeling van gevangenen indringend overkomen.

Ook is er in het museum aandacht voor enkele markante gebeurtenissen in Overijssel, zoals de staking in de Fabriek van Stork in april 1943. De staking spreidde zich uit over grote fabrieken in heel Nederland, waarbij de bezetter negentig arbeiders standrechtelijk executeerden om de staking te laten beëindigen. Een standrechtelijke executie is een liquidatie waar iemand ter plekke wordt gedood zonder of na een heel summier proces.

Indringende verhalen

Bij het bezoek aan de Canadese begraafplaats in Holten kregen de scouts en zeekadetten te horen hoe duizenden Canadezen besloten om in Europa te gaan strijden voor onze vrijheid. Op de begraafplaats liggen 1954 militairen begraven die voor deze strijd hun leven hebben gegeven. Indrukwekkend waren de verhalen van enkele militairen, die soms net de dag voor hun terugreis naar Canada om het leven kwamen of als Fin of Belg meestreden met de Canadezen.

Het toneelgezelschap Productiehuis Alphen uit Alphen aan de Rijn speelde enkele scenes over de NSB, steeds strengere verboden voor Joden en hulp aan onderduikers. De verhalen uit het museum maakten door het toneelspel nog meer indruk. De scouts en zeekadetten kregen ook de persoonlijke verhalen te horen van twee vertegenwoordigers van de LHBTI+-gemeenschap en van Jeroen Saris, een zoon van een NSB’er.

Relevantie van 4 mei

Door de thema’s die tijdens het weekend aan bod kwamen, beseften de deelnemers dat deze thema’s ook nu nog aan de orde zijn en dat er op 4 mei bij de Nationale Herdenking veel mensen aanwezig zijn voor wie de herdenking een zeer persoonlijke lading heeft. Ze herdenken hun kameraden, familie en vrienden die ze tijdens een oorlog zijn verloren, of ze komen in deze tijd op voor de waarde van vrede en vrijheid.

Op 22 april komen de scouts en zeekadetten nog een keer bij elkaar. Dan horen zij welke taak ze op 4 mei hebben. Op de dag van de Dodenherdenking vertrekken ze zeer vroeg in de ochtend met bussen vanuit Overijssel naar Amsterdam. Vanaf het begin van de middag zijn ze op de Dam om zich op hun taken voor te bereiden. Ze vertrekken rond 22.00 uur van de Dam en zijn na middernacht weer thuis.