Scouting Terraqua haalt bouwmaterialen op bij gemeentehuis

Een nieuw clubhuis bouwen en vullen met materialen wordt steeds duurder door de stijgende prijzen. Scouting Terraqua uit Badhoevedorp heeft hier een hele mooie oplossing voor gevonden: afgelopen zaterdag hebben vrijwilligers van Scouting Terraqua bouwmaterialen opgehaald uit het oude gemeentehuis in Hoofddorp. Deze materialen zullen worden hergebruikt in het nieuw te realiseren clubhuis.

Scouting Terraqua is de nieuwe scouting groep in Badhoevedorp die ontstaan is uit het samengaan van Scouting Leeghwater en de Lady Baden Powell groep. Aan de Snelliuslaan gaan de Scouts in 2023 een nieuwe clubgebouw realiseren. In 2016 zijn ze gestart met het project om het huidige clubhuis te vervangen door nieuwbouw. Sindsdien hebben ze de plannen uitgewerkt, een bouwvergunning verkregen en hebben ze dit jaar in de aanloop naar de nieuwbouw een nieuwe loods geplaatst. Deze loods doet nu dienst als opslag van materialen en wordt gebruikt voor het onderhoud aan de boten. Volgend jaar is het gebouw aan de beurt.

Om het nieuwe clubhuis te kunnen realiseren zijn vele acties gedaan waaronder recent de deelname aan de Grote Clubactie. Daarnaast heeft de vereniging een garantstelling aangevraagd bij de gemeente. Om kosten te besparen heeft Scouting Terraqua sloopbedrijf Vlasman benaderd om bouwmaterialen zoals deuren, verlichting en sanitair over te nemen uit het oude gemeentehuis. Vlasman houdt zich al lang bezig met het hergebruik van materialen en kijkt bij ieder project waar er gerecycled kan worden en hoe ze zo circulair mogelijk kunnen slopen.

Het sloopbedrijf reageerde positief op het verzoek van Scouting en heeft aangeboden dat de groep de materialen gratis kon overnemen op voorwaarde dat ze de materialen zelf in een weekend kwamen demonteren. Daarom is een groep vrijwilligers afgelopen zaterdag aan de slag gegaan om alle bruikbare materialen uit het gebouw te halen. Hiermee hebben de Scouts weer een belangrijke stap gezet in de realisatie van het nieuwe clubhuis.

Meer weten?

Kijk dan op de website van Scouting Terraqua