Roverscouts gezocht voor inzet bij Nationale Herdenking 15 augustus 1945

Een unieke kans voor vijftien scouts tussen 18 en 25 jaar: Een ondersteunende taak bij de 'Nationale Herdenking 15 augustus 1945' in Den Haag.

15 augustus 1945 wordt wereldwijd aangehouden als het einde van de Tweede Wereldoorlog, omdat op die dag Japan de capitulatie tekende. Voor Nederlands-Indië, destijds een kolonie van Nederland, betekende dit ook het einde van de Japanse bezetting. Ieder jaar wordt in Nederland op 15 augustus hierbij stilgestaan met een plechtigheid bij het Indisch monument in Den Haag. De herdenking krijgt steeds meer aandacht en wordt door de NOS ‘s avonds live uitgezonden. Meer informatie over de herdenking vind je hier

Scouting Nederland is gevraagd om enkele ondersteunende taken uit te voeren. Het gaat onder andere om het assisteren bij de maaltijd die gasten wordt aangeboden en het begeleiden van het defilé. Voor deze taken zijn vijftien mensen nodig.

Wij voelen ons verbonden met deze herdenking. In toenmalig Nederlands-Indië waren zeker 13.000 jongeren lid van Scouting. Veel van deze scouts werden in de oorlog slachtoffer als gevolg van oorlogsgeweld en internering in krijgsgevangen- en burgerkampen. In de kampen werden (vaak illegaal) Scoutinggroepen opgericht. Scouting zorgde voor enige verlichting van de zware omstandigheden en scouts boden waar mogelijk ook hulp aan andere kampbewoners of waren actief in het verzet tegen de Japanners.

De inzet van de vijftien roverscouts (18-25 jaar) wordt begeleid door leden van het team Vrijheid in Herdenken, dat ook verantwoordelijk is voor de begeleiding van de 87 scouts en zeekadetten die op 4 mei een taak hebben tijdens de Nationale Herdenking op de Dam. We zijn ervan overtuigd dat als je meedoet, je een unieke ervaring zal krijgen net zoals de welpen tijdens de Nationale Kinderherdenking in Madurodam en de scouts en explorers tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei op de Dam.

Dit kun je als deelnemer verwachten:

- Je bent lid van Scouting Nederland en tussen 18 en 25 jaar oud.
- Je bent op dinsdag 15 augustus 2023 van 13:00 tot 21:00 aanwezig in Den Haag.
- Je neemt deel aan een eventuele online bijeenkomst ter voorbereiding, zodat je weet over het belang van de herdenking en de inhoud van onze taken. Die bijeenkomst vindt plaats op een nog te bepalen avond in de week van 7 tot en met 11 augustus.
- Je draagt op 15 augustus je Scoutfit volgens de aangegeven voorschriften: geen insignes/badges op de rug of onder de borstzak, das met (leren dasring), donkerblauwe broek (bij voorkeur afrits), donkere schoenen.
- Je reist op 15 augustus zelfstandig naar de locatie. Exacte verzamelpunt volgt nog.
- Aan deelname zijn geen kosten verbonden, behalve je eigen reiskosten.
- Voor eten en drinken wordt gezorgd.
- Na afloop krijg je uiteraard een unieke herinneringsbadge!

Informatie en inschrijven

Voor vragen en meer informatie kun je mailen met Tom Kievit.
Je kunt je tot 1 augustus inschrijven in Scouts Online. Bij meer dan 15 inschrijvingen selecteren we allereerst de roverscouts tot en met 21 jaar (officiële leeftijdsgrens). Als er meer dan 15 aanmeldingen zijn, zullen we gaan loten. Als het er minder zijn dan 15, gaan we onder de groep van 22 tot en met 25 jaar loten. Je krijgt op 2 augustus bericht of je bent geselecteerd of in- of uitgeloot.

Wacht niet te lang, want de inschrijving sluit al op 1 augustus!