Danike van der Steen hijst vlag tijdens Nationale Herdenking 15 augustus 1945

Danike van der Steen (19) van Scouting Oisterwijk vond het een dankbare taak dat ze dinsdag de vlag mocht hijsen tijdens de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 bij het Indisch monument in Den Haag. Ze moest tijdens de ceremonie wel twee uur bij de vlaggenmast staan, maar ze had het niet willen missen.

Danike was een van de vijftien roverscouts die op 15 augustus de organisatie van de herdenking ondersteunde met diverse taken. Ze waren daarvoor vanaf het middaguur al bij elkaar.

“Ik vond het een leerzame én leuke ervaring. Het begon al met het gesprek met Evert Mutter in het museum Sofiahof. Hij vertelde zijn persoonlijke verhaal en legde het hele verhaal over de oorlog uit. Ik heb op school maar weinig van die geschiedenis geleerd en wist er daardoor weinig van. Ik ben eigenlijk ook niet zo geïnteresseerd in geschiedenis, maar door Evert vind ik het nu boeiend en wil ik er meer over weten.”

“Het was leuk, omdat we met scouts bij elkaar waren die elkaar niet kenden. Tijdens het klaarzetten van de stoelen op het veld hebben we het veel gehad over het verhaal van Evert. Bij het uitschenken van koffie en thee heb ik veel gesprekjes kunnen hebben met gasten. Het waren geen uitgebreide gesprekjes, maar voor mij was het voldoende om te beseffen hoe belangrijk deze herdenking voor ze is. En dat er eigenlijk veel meer aandacht voor deze kant van de Nederlandse geschiedenis moet zijn."

“Door de ervaring van de hele dag voelde ik me echt dankbaar dat ik daar stond om de vlag te hijsen en gedurende de dag iets kon betekenen voor de gasten. Ik stond daar toch ook als scout. Ik heb vanaf mijn plek de sprekers en het grote scherm niet kunnen zien, maar ik heb wel de toespraken kunnen volgen. Het ging veel over de jonge generatie en ik besefte dat ik door daar te staan die generatie vertegenwoordigde. Het is een ervaring die ik iedereen kan aanraden.”