Rituelen en tradities binnen Scouting

Bij Scouting zijn ceremoniën, tradities en symbolen een belangrijk onderdeel. Ze motiveren en structureren op een positieve manier. Gaat de manier waarop we onze tradities en ceremoniën invullen mee met deze tijd? Het is slim om deze in je groep af en toe tegen het licht te houden. De veiligheid van kinderen is immers ons grootste goed.

In de spiegel kijken, hoe zou jij je voelen?

Als leiding heb je een belangrijke rol in het doorgeven van jullie tradities, ceremoniën en symbolen. Tradities versterken het groepsgevoel,
laten zien dat je ‘erbij’ hoort en dragen bij aan het ontwikkelen van de identiteit van Scouting. Soms is het echter zo, dat een traditie of ceremonie zoals een ontgroening of een kampdoop niet zo positief is voor een jeugdlid. Het kan zijn dat iemand voor schut gezet wordt of dat het angst inboezemt, wat hun vertrouwen in anderen kan schaden. Het kan ook zijn dat een traditie als ouderwets of saai ervaren wordt. Vraag je daarom altijd af wat het doel van de traditie is en of dat ook daadwerkelijk een meerwaarde heeft. Is het nog wenselijk? Vindt iedereen het leuk en worden hun grenzen gerespecteerd? Hebben de jeugdleden er inspraak op? Hoe kijken de ouders en de buitenwereld hier tegenaan? Kun je het hen uitleggen? Hoe zou jij je voelen?

Tijd voor nieuwe welkomstrituelen

Als je je realiseert dat niet iedereen zich fijn voelt bij zo’n activiteit, dan is het tijd om dat te veranderen. Het kan zijn dat er maar iets
kleins hoeft te veranderen, maar misschien is het ook wel tijd om iets totaal nieuws te verzinnen dat beter past binnen Scouting. Ceremoniën zijn namelijk niet statisch. Je draagt ze generatie op generatie over, maar ze blijven veranderen en vernieuwen.
Overvliegen doen we bij Scouting tenslotte nog steeds, maar de manier waarop is héél anders dan vroeger.

Veiligheid van kinderen staat voorop

De traditionele manier van ontgroenen of een kampdoop zijn in onze maatschappij en in onze vereniging niet meer passend. Een positieve traditie, bijvoorbeeld een welkomstceremonie, past veel beter. Scouting staat natuurlijk voor het leren kennen en verleggen van je grenzen, maar het mag nooit zo zijn dat kinderen er bang voor zijn, het gevoel krijgen dat ze voor schut staan of dat ze er geestelijk of lichamelijk
letsel aan overhouden. De veiligheid van de kinderen staat voorop, dat is ons grootste goed. Laten we er bij Scouting voor zorgen dat zij zich welkom en veilig voelen.

Dit artikel kon je lezen in het Scouting Magazine van november 2018.