Recap Communicatiedag 2023

Wauw, wat een dag! Ruim 45 vrijwilligers van groepen uit het hele land waren op zondag 5 november samen in Leusden om allerlei communicatievraagstukken met elkaar te delen en inspiratie op te doen.

Gelijk aan de slag

De beroepskrachten van Landelijk team Communicatie: Iris, Kim, Katrijn, Rozemarijn en Naomi stelden zich voor. Zij ademen Scoutingcommunicatie en houden zich veel bezig met scouting.nl, de Scoutingapp, het magazine, crisiscommunicatie en perswoordvoering. You name it! Vervolgens was het gauw tijd voor de eerste twee workshops: de Scoutingapp en Power Up Your Game. In de Scoutingappworkshop legde Rozemarijn álles uit over hoe je de app in kunt zetten voor handigere en betere communicatie met ouders en leden. Het vluchtige Whatsapp en ‘ouderwetse’ mail kun je hiermee echt op een lager pitje zetten. Wil je niet gelijk met de hele groep overstappen? Een pilot met de explorers en/of roverscouts is dan ideaal.

Iris vertelde op haar beurt in de Power Up Your Game-workshop hoe je het bordspel kan inzetten om heel veel verschillende thema’s makkelijk ter sprake te brengen om vervolgens tot een actieplan te komen. Denk aan de kwaliteit van het Scoutingspel in je groep of juist bestuursthema’s zoals sociale veiligheid. Er zijn zelfs uitbreidingen beschikbaar voor explorers en roverscouts waarmee zij zelf simpel na kunnen denken over hun eigen programma.

Pauze

Nu denk je vast, nu komt er een koffiepauze. Nope! Gelijk door naar workshopronde twee. In deze ronde trapte Katrijn af met hoe je je groep goed kan profileren in de omgeving. Eén van de interessantste bevindingen? Voor jouw groepsleden is het clubhuis/wachtschip heel logisch te vinden, voor nieuwelingen soms absoluut niet. De meeste clubhuizen en wachtschepen zijn vaak niet vanaf de straat te zien. Heel onzichtbaar dus! Goede bewegwijzering is dan een must. In overleg met de gemeente is vaak veel mogelijk. En wat je goed zelf kan regelen, een actueel bord boven/naast de deur. En vergeet vooral niet een bord aan het hek van de ingang van je Scoutingterrein.

Bob van Landelijk team Bestuurlijke ondersteuning vloog in om deelnemers mee te nemen in MVKT. Watte? Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd. Een traject wat je met je groep kan doorlopen om meer vrijwilligers aan te trekken. Dat wil toch bijna iedere Scoutinggroep?!

Uitwisseling

Als je dacht dat het nog niet interessant genoeg was: Jarno van Scoutingregio Den Haag vertelde uit ervaring hoe je een ‘droog’ jaarverslag leuk en leesbaar kan maken, en kan inzetten als tool in gesprek met bijvoorbeeld de gemeente. Daarmee onderbouw je je verhaal en laat je een onuitwisbare indruk achter. Hierna gingen de deelnemers zelf de diepte in. Met diverse stellingen ging zij in kleinere groepjes uiteen en spraken over allerlei onderwerpen: ‘Mijn groep houdt warme banden met leiding/vrijwilligers die zijn gestopt met hun functie’, 'Iedere vrijwilliger in mijn groep weet waar de groep voor staat en kan dat communiceren' en 'mijn groep bedankt vrijwilligers structureel voor hun inzet', om er een paar te noemen. Alle uitgewisselde ideeën vind je binnenkort in verschillende online artikelen terug op scouting.nl/updates.

Een borrel met een bruin-fruit-schaal kon niet ontbreken, waarna alle deelnemers bomvol inspiratie weer huiswaarts keerden. Een geslaagde middag!

2024 datum is al bekend!

Dit was natuurlijk nog maar een korte samenvatting van de dag. Die zondag zijn er zoveel ideeën opgedaan door de deelnemers, dat smaakt naar meer! Zet dus alvast zondag 10 november 2024 in je agenda, want dan vindt de volgende Communicatiedag plaats. Voor contactpersonen communicatie, secretarissen en iedereen die meer tips en tricks wil hebben op het gebied van interne en externe communicatie voor je Scoutinggroep!