Positieve ontwikkelingen labelterreinen Heeze, Eerde en Valkenswaard

Kamperen op z'n scouts; dat doe je op de ruim vijfentwintig labelterreinen van Scouting. Deze kampeerterreinen worden door scouts beheerd en liggen op de mooiste plekken in Nederland. Van de huidige labelterreinen is ongeveer de helft direct in beheer bij Scouting Nederland. Deze terreinen zijn in eigendom van de vereniging of ze worden gepacht of gehuurd. Bij drie van deze terreinen is er zicht op verlenging van het huur of pachtcontract, dat betekent dat we de komende jaren weer volop kunnen blijven kamperen in Heeze, Eerde en Valkenswaard.

Even buiten het dorp Heeze, in het Brabantse land, ligt het Scoutinglabelterrein Achter 't Heezerenbosch. Dit terrein wordt gehuurd van Gemeente Heeze. Het contract is zojuist met drie jaar verlengd, dat betekent dat we tot de zomer in 2026 gebruik kunnen maken van dit prachtige terrein nabij Eindhoven.

In het bosrijke gebied ten zuidoosten van Ommen ligt het Scoutinglabelterrein Eerde dat gehuurd wordt van Stichting Natuurmonumenten. De drie gebouwen op het terrein, waarvoor ‘recht van opstal’ getroffen is, zijn wel in eigendom van Scouting Nederland. Het stafhuisje is recent voorzien van een nieuw kunstrieten dak (zie foto). Het riet is haast niet van echt te onderscheiden en gaat wel 30 jaar mee. Nog meer goed nieuws; er is overeenstemming bereikt tussen Natuurmonumenten en Scouting Nederland over het verlengen van de afspraken voor maar liefst 20 jaar. Dat betekent 20 jaar kampeerplezier op deze fantastische locatie!

Het Scoutinglabelterrein De Malpiesche Bergen ligt in de buurt van Valkenswaard vlakbij de Belgische grens in de prachtige Brabantse bossen. Vanuit Scouting Nederland hebben we een vergunningsaanvraag ingediend en zijn we in gesprek met de Gemeente Valkenswaard om de afspraken te verlengen.

Meer weten over Scoutinglabelterreinen?

Een Scoutinglabelterrein biedt de mogelijkheden om op Scoutingkarakteristieke wijze te kamperen. Dat betekent onder meer slapen in tenten, koken op vuur en eten in je zelfgebouwde keuken. De beheerders onderschrijven hiermee de doelstellingen van Scouting Nederland. Voor scouts, door scouts kamperen scouts dus op ‘eigen’ terrein. Klik hier voor een overzicht, meer informatie over activiteiten, basisvoorzieningen en het beheer van onze labelterreinen.