JOTA-fans opgelet: plusscoutskring PA3EFR/J viert 40-jarige jubileum met reünie

Het doel van de 40e jubileum JOTA/reünie is om met de groepen, die in de afgelopen 40 jaar bezocht zijn, oude herinneringen op te halen, beeldmateriaal te delen en een JOTA-station met de bijzondere roepnaam PA40EFR/J in de lucht te zetten. Dat doen ze tijdens het JOTA weekend van 14 tot 16 oktober 2022 in Mook, vanwege de uitermate radio-golf-gunstige hoge ligging in Nederland en de fysieke ruimte voor groepen om er met ons het weekend te kamperen, BBQ’en, kampvuur te stoken en te zenden. Ze verwachten naast de Nederlandse deelnemers onder andere ook Amerikaanse, Duitse en Zweedse deelnemers als we de enthousiaste reacties mogen geloven. Jij kan daar dus aan meedoen!

Het idee voor de plusscoutskring ontstond tijdens een toevallig bezoek van enthousiaste zendamateurs aan het jubileumstation van Scouting Nederland in 1982, toen de JOTA haar 25ste verjaardag vierde in Overasselt bij Nijmegen. Sindsdien heeft de plusscoutskring in verschillende delen van Europa JOTA's ondersteund en georganiseerd. De afgelopen 40 jaar hebben zij Scoutinggroepen, die niet een JOTA hebben georganiseerd, ook ondersteund. Ze hebben berekend dat 76% van de bezochte groepen het jaar erna ook weer JOTA organiseren, maar dan zelfstandig. De ideale partner om in de arm te nemen als je wilt starten met de JOTA!

Naast JOTA's ondersteunen zij internationale kampen, waaronder de Thinking Day On The Air (WAGGGS variant van de WOSM JOTA), speciale evenementen als de Grand Prix in Zandvoort, maar ook de Nucleaire Summit van Den Haag, de inauguratie van de koning, de speciale herdenkingstour van de 82nd Airborne Division en vele andere radio-hobby gerelateerde evenementen.