Overstapregeling CWO Motorboot naar SMV (Sloep/motorvlet)

Ook dit jaar kun je met jouw diploma CWO Motorboot (Mb) overstappen naar CWO Sloep/Motorvlet (SMV). Wat houdt dit in en wat heb je eraan? Binnen Scouting maken wij veel gebruik van de Instructie aan Boord-discipline. Hieronder vallen onder andere de diplomalijnen van Roeien, Buitenboordmotor, Zeilen (Kielboot, Zwaarboot) en Sloep-Motorvlet. Instructeursdiploma's binnen deze instructiegroep zijn uitwisselbaar. Ben je bijvoorbeeld Zeilinstructeur niveau 3 (Z-I3) en haal je je eigenvaardigheid Roeien III of Sloep-Motorvlet IV? Dan kun je het diploma Instructeur Sloep-motorvlet 3 (SMV-I3 of Roeien 3 (R-I3) aanvragen. Je hoeft dan het instructeursdeel niet nog een keer te halen.

Sneller meer CWO instructeurs

De diploma's Motorboot, Mb, vallen onder een andere discipline, Jachtvaren. Daarmee zijn deze niet uitwisselbaar met de diploma's onder 'Instructie aan Boord'. Omdat het Motorbootdiploma voor scouts lastig te halen is vanwege de eisen (tidal water, keukenuitrusting aan boord, etc.), heeft Scouting het Sloep-Motorvletdiploma ontwikkeld in opdracht van CWO. Dit diploma is eigenlijk de light versie van Motorboot maar valt dus in dezelfde discipline als Zeilen, Roeien, etc. Voor Scouting levert dit veel voordelen op. Je kunt namelijk als Instructeur Kielboot met eigen vaardigheid SMV, gemakkelijk ook instructeur SMV worden. Op deze wijze krijgen we binnen Scouting veel sneller meer CWO instructeurs.

Overstapregeling

De overstapregeling houdt in dat je nu je Motorboot (Mb) diploma over kan zetten naar Sloep/Motorvlet op hetzelfde niveau. Je behoudt uiteraard je Mb diploma, maar krijgt hetzelfde diploma ook voor SMV. Dus jouw Mb-I3 wordt SMV-I3 en/of jouw Mb-IV wordt SMV-IV. Als je dan ook Kielboot IV hebt, dan zou je zomaar met je Mb-Instructeurs diploma 3, instructeur Kielboot 3 worden. Mb-I3 wordt SMV-I3, SMV-I3 + Kielboot IV wordt Kb-I3. Dus heb jij een Motorbootdiploma en wil jij overstappen naar SMV? Schrijf je dan nu in!

Opleiding SMV-4

Heb jij nu of met de overstapregeling een diploma CWO SMV-I3 en wil je doorgroeien naar CWO-SMV-I4? Er start in de zomer van 2023 een traject met een opleider SMV die kandidaten op gaat leiden naar SMV-4. Wil je deelnemen, schrijf je dan vóór eind maart in voor dit traject!