Nieuwe Blauwe Vogelhuis: van scheuren naar één met de natuur

Een lekkend dak, scheuren in de vloer en bijna geen isolatie. Als je in de afgelopen paar jaar in het Blauwe Vogelhuis bent geweest, heb je waarschijnlijk een beeld bij de staat van de accommodatie: duidelijk toe aan vervanging. Robert Agterberg leidt de nieuwbouw van het bijzondere Scoutinggebouw in de bossen bij Baarn, dat is aangepast voor kinderen met een beperking.

De huidige staat van het gebouw zorgt voor steeds meer stijgende onderhoudskosten door slijtage legt Robert uit. Maar het gebouw is niet alleen technisch toe aan vervanging. “Economisch is het gebouw ook aan zijn einde doordat de gebruikers een steeds verminderend gebruikersgemak ervaren en ook aangeven dat de kwaliteit niet meer past bij hun behoefte.

Het gebouw uit de jaren ‘50 is bijna niet geïsoleerd en heeft daardoor een hoog gasverbruik om het lekker warm te krijgen. Dat is niet duurzaam en met de huidige prijzen ook economisch een steeds groter probleem. Het isoleren van het bestaande gebouw is niet uitvoerbaar tegen redelijke kosten.”

Van idee tot plan

Aan de tekentafel kon het bouwteam dus op een leeg vel papier aan de slag, het resultaat? Een gebouw met open architectuur, veel lichtinval en dicht bij de natuur. Het nieuwe Blauwe Vogelhuis biedt ruimte voor 78 bedden, voldoende genderneutraal sanitair, twee keukens en twee huiskamers, allemaal waar nodig aangepast voor mindervalide gebruikers. De nieuwbouw is bovendien deelbaar, waardoor twee groepen gelijktijdig het gebouw kunnen huren, ieder met hun eigen faciliteiten.

Hoewel het idee voor een nieuwbouw snel ontstond, duurt het even voordat een aannemer ook echt aan de slag kan. Om tot een nieuw gebouw te komen heeft een team van Scoutcentrum Buitenzorg een voorstel, inclusief financiering, ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur van Scouting Nederland. Zowel van hen als de landelijke raad kwam groen licht en dat betekent dat een definitief ontwerp gemaakt kon worden.

“Het voorstel is nu zo goed als klaar en ook de benodigde vergunningen zijn aangevraagd”, vertelt de voorzitter van het bouwteam over de nieuwe fase in de nieuwbouw. “Er wordt nu gewerkt aan het technisch ontwerp en de detailbeschrijvingen voor de aannemers. Ook zijn er contacten met de aannemer over uitvoering en begroting. En spreken we met provincie en gemeente over de voorwaarden voor de vergunningen en de stappen die daarin nog gezet moeten worden.”

Proefslapen

Maar voor er overnacht kan worden is er nog een lange weg te gaan. Een schop gaat er voorlopig nog niet in de grond, het bouwteam is nu nog bezig met bijvoorbeeld de fondsenwerving en ook moet de inrichting en aankleding van het gebouw nog vastgesteld worden. Pas als dat gebeurd is staat het slopen van het oude gebouw en de daadwerkelijke bouw en inrichting van het nieuwe Blauwe Vogelhuis op de planning. Daarna kunnen alle vrijwilligers en betrokkenen die meegedacht, meegewerkt, mee besloten en meegebouwd gaan testslapen! Een opleverdatum voor het project is daarom ook nog niet bekend. Zodra er meer bekend is laten we dat natuurlijk weten via scouting.nl/updates!