Nieuw hoofdkantoor voor Scouting Nederland

Het hoofdkantoor in Leusden verhuist binnen twee jaar naar Scoutinglandgoed Zeewolde. Van Larikslaan naar Nulderpad. Op de plek waar je nu het terrein op komt, komt een nieuw gebouw waar de ondersteunende beroepsorganisatie gaat werken. Ook komen er veel ruimtes waar vrijwilligers kunnen afspreken voor bijeenkomsten, trainingen en workshops. Een multi-inzetbaar gebouw dus!

Ad de Ponti is als projectleider druk bezig om de bouw van het nieuwe kantoor in goede banen te leiden: "De architecten hebben een uitgewerkte visie neergelegd. Deze wordt bekeken en besproken door (landelijke) vrijwilligers, beroepskrachten en bestuur. Ook instanties als Staatsbosbeheer en de gemeente Zeewolde hebben er een mening over. De medewerkers en vrijwilligers van Scoutinglandgoed Zeewolde zijn nieuwsgierig. Van al deze groepen komen allerlei verschillende reacties. Aan mij de taak om deze belangen samen met technische (Jan van Leeuwen) en commerciële (Henry Wijdeven) samenwerkingspartners te communiceren. Het gaat erom dat de architecten een duurzaam, maar zeker ook efficiënt gebouw realiseren vanuit het plan van eisen. Het is ook belangrijk dat je er prettig kan werken en samenkomen. Dan zie je dat er niet alleen technische elementen een rol spelen, maar zeker ook persoonlijke, en vaak ook waardevolle emotionele elementen. We zijn geslaagd als we straks met z’n allen in een nieuw gebouw bij elkaar komen en we blij worden van de voorzieningen die er zijn, om daarmee het spel dat Scouting speelt nog uitdagender en leuker te maken."

Waarom verhuizen?

Vooral het feit dat we een flinke verbouwingsslag in Leusden moesten doen om in dat gebouw verder te kunnen, én het feit dat we ook denken beter te werken in een meer Scoutinglike omgeving, heeft ertoe geleid dat het landelijk bestuur ingezet heeft op een nieuw gebouw. En waar zou dat beter op zijn plek zijn dan in Zeewolde op het Scoutinglandgoed? Daarbij wil de gemeente Leusden dat er huizen gebouwd worden aan de Larikslaan. De opbrengst van verkoop van de grond aan de Larikslaan, want dat is nu van de vereniging, gaat ervoor zorgen dat we dit gebouw kunnen realiseren. Dat helpt!

De architecten hebben de plannen uitgewerkt en het ‘bouwblok’ gevuld. Er is nagedacht over de gebouwelijke effecten van de wijze waarop vrijwilligers en beroepskrachten hun werk kunnen doen. Het doel is prettig werken en werk opleveren in een prachtige, natuurlijke en duurzame omgeving die past bij de idealen van een Scoutingbeleving.

Binnenkort lees je op scouting.nl/updates meer over deze verhuizing!