Netjes omgaan met natuur op Scoutingterreinen

De Scoutingwet, elke scout heeft hem tientallen keren opgezegd tijdens het openen en sluiten. Toen je welp was, of misschien zelfs scout, zei je voor het eerst het riedeltje na. Het staflid eerst, dan jij. Je wist wel wat je je zei, maar pas op veel latere leeftijd kreeg het meer betekenis. Een van de zinnen is voor mij de laatste jaren steeds belangrijker geworden: “Een scout is trouw, waardebewust en zorgt goed voor de natuur.” En dan vooral dat laatste stukje.

Een scout zorgt goed voor de natuur. Niet alleen voor mij belangrijk, dat geldt voor ons allemaal. De aarde heeft ons harder nodig dan ooit. En daar zetten wij ons als scouts voor in.

De zomer komt weer langzaam in zicht en dus ook de zomerkampen. Vele scouts maken gebruik van de prachtige Scouting(label)terreinen in ons land en in het buitenland. Tijdens zo´n zomerkamp produceren we met z’n allen veel afval en wordt er veel water verbruikt. Helaas komt het voor dat afval achterblijft op die mooie terreinen. En wordt weleens water verspilt terwijl er droogte heerst. Dus ga je aan de slag om er deze zomer voor te zorgen dat terreinen in mooie staat worden achtergelaten?

Challenges om met je groep te doen

• Welke groep kan zijn boodschappen doen met zo min mogelijk afval?
  • Welke groep verzamelt zoveel mogelijk afval van het terrein? En zorgt achteraf natuurlijk dat het netjes in de afvalzak komt.
  • Wie maakt het mooiste kunstwerk van afvalresten?
  • Wat van het afval kunnen jullie allemaal hergebruiken?

Of kijk op de activiteitenbank!

Laten we zorgen dat we samen de natuur een beetje mooier achterlaten dan we hem gevonden hebben. Er zijn genoeg ideeën om met jeugdleden en elkaar op een leuke en leerzame manier met afval om te gaan! Veel plezier deze zomer!

Groetjes,

Pien