Met je welpen naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei 2024 in Madurodam (inschrijving gesloten)

Vrijwel iedere Scoutinggroep in Nederland herdenkt op 4 mei de gevallenen tijdens oorlogen. Sommige groepen hebben een eigen herdenking, andere ondersteunen bij een lokale of regionale herdenking en Scouting Nederland ondersteunt bij de nationale herdenking in Amsterdam. Sinds enkele jaren ondersteunen scouts uit Den Haag en omgeving ook de Nationale Kinderherdenking in Madurodam. Wist je dat Madurodam het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland is? Sinds de opening is het een levende herinnering aan oorlogs- en verzetsheld George Maduro. De Nationale Kinderherdenking wil meer welpen de kans geven om aanwezig te zijn bij dit evenement en biedt twee programma’s aan! Doen jouw welpen ook mee?

Optie 1: Geheel verzorgde middag en avond

Op 4 mei start om 14.00 uur in Madurodam het 'middagprogramma'. Eerst brengen de welpen en hun leiding een bezoek aan Madurodam. Aansluitend aan dit bezoek krijgen de kinderen een educatief programma aangeboden in het thema Vrijheid in Herdenken. Vanaf 19.00 uur zullen we de herdenking in Madurodam bijwonen.

De organisatie van de Nationale Kinderherdenking zorgt voor het vervoer! Het is dit jaar een grotere uitdaging gebleken om de financiering rond te krijgen voor het busvervoer. Dit heeft ervoor gezorgd dat we helaas niet iedereen met de bus kunnen ophalen. Gelukkig heeft de NS, treinkaartjes ter beschikking gesteld. Kies je voor deze verzorgde middag en avond? Dan kun je bij inschrijven aangeven of je graag met de trein wil, liever met de bus, of dat je flexibel bent. Ga je voor de trein? Maak dan (één of meerdere) groepjes van maximaal 5 kinderen en 1 begeleiding. Wil je liever een bus? Dan is de enige voorwaarde, dat de bus vol zit. Er zijn 57 plekken beschikbaar in de bus en we verwachten dat er minimaal 45, maar het liefst 50 welpen in de bus zitten. De overige aanwezigen zijn dan de welpenleiding. Het is natuurlijk mogelijk om met welpen en leiding van meerdere groepen uit jouw omgeving samen te reizen, als je daarmee de bus vol krijgt. Er zal een centrale opstapplek aangewezen worden.

Er is een maximum mogelijk van 500 welpen die kunnen meedoen. Als er meer aanmeldingen zijn, zal er een loting plaatsvinden. Aanmelden doe je uiterlijk 15 maart.

Optie 2: alleen de Kinderherdenking bijwonen

Wil je alleen de Nationale Kinderherdenking bijwonen in Madurodam met jouw welpen? Dan is dat natuurlijk ook een optie. Je wordt dan om 19.00 uur, in Scoutfit, verwacht in Madurodam. Wij verzorgen jouw aanmelding en ontvangen je met een kleine introductie.

Vanaf ongeveer 19.20 uur start de Kinderherdenking met verhalen van vluchtelingenkinderen uit oorlogsgebieden, optredens en mooie zang. Om 20.00 uur volgt het moment stilte, de kransleggingen (waaronder één namens Scouting Nederland) en het defilé in Madurodam. Tijdens het Kinderherdenking vormen jullie op diverse plekken met de welpen een erehaag. Er zijn zo’n 100 welpen nodig voor de erehaag. Langs de erehaag lopen de hoogwaardigheidsbekleders (zoals de (kinder) Burgemeesters van Madurodam en Den Haag) en de welpen die ondersteunen bij het leggen van de kansen.

Voor deze optie wordt verwacht dat je zelf het vervoer en eventueel avondeten regelt voor jouw groep. Er is geen maximum aantal deelnemers voor deze optie. Aanmelden doe je uiterlijk 30 maart.

Webinar voor meer info, vóórdat je inschrijft

Ben je geïnteresseerd en wil je eerst meer weten? Sluit dan aan bij het webinar op woensdag 28 februari om 20.00 uur, waarin je al jouw vragen kan stellen. Daar zijn zowel de organisatie van Scouting Nederland als de Nationale Kinderherdenking bij aanwezig. Vanaf 29 februari gaat de inschrijving open.