Met je welpen naar de Nationale Kinderherdenking op 4 mei in Madurodam

Vrijwel iedere Scoutinggroep in Nederland herdenkt op 4 mei de gevallenen tijdens oorlogen. Sommige groepen hebben een eigen herdenking, andere ondersteunen bij een lokale of regionale herdenking en Scouting Nederland ondersteunt bij de nationale herdenking in Amsterdam. Sinds enkele jaren ondersteunen scouts uit Den Haag en omgeving ook de Nationale Kinderherdenking in Madurodam. Wist je dat Madurodam het vrolijkste oorlogsmonument van Nederland is? Sinds de opening is het een levende herinnering aan oorlogs- en verzetsheld George Maduro. De Nationale Kinderherdenking wil meer welpen de kans geven om aanwezig te zijn bij dit evenement en biedt twee programma’s aan! Doen jouw welpen ook mee?

Optie 1: Geheel verzorgde middag en avond

Op 4 mei start om 14.00 uur in Madurodam het middagprogramma. Eerst brengen de welpen en hun leiding een bezoek aan Madurodam. Daarna is er busvervoer naar het strand bij het noordelijke havenhoofd van Scheveningen, waar zij in het Beachstadion een inhoudelijk programma krijgen aangeboden over wat herdenken inhoudt, wie we herdenken en waarom we dat doen. Ook gaan ze herdenkingssteentjes schilderen als eerbetoon. Hierna is er ruimte voor strandspelletjes en een gezamenlijke maaltijd. Na het eten gaan de welpen met de bus terug naar Madurodam, waar ze de Herdenking in Madurodam bijwonen.

De organisatie van de Nationale Kinderherdenking zorgt voor het vervoer! Ongeacht waar je vandaan komt, zij regelen een bus die jullie ophaalt en ’s avonds weer terugbrengt. De enige voorwaarde die zij stellen is dat de bus vol zit. Er zijn 57 plekken beschikbaar in de bus en we verwachten dat er minimaal 45 welpen in de bus zitten. De overige aanwezigen zijn dan de welpenleiding.

Aanmelden doe je uiterlijk 24 maart. We weten nog niet hoeveel mensen zich inschrijven voor deze optie. Er is een maximum mogelijk van 250 welpen die meedoen (vijf bussen met één ophaallocatie per bus). Als er meer aanmeldingen zijn zal er een loting plaatsvinden.

Optie 2: de Kinderherdenking bijwonen

Wil je de Nationale Kinderherdenking bijwonen in Madurodam met jouw welpen? Dan is dat natuurlijk ook een optie. Je wordt dan om 19.00 uur verwacht in Madurodam. Wij verzorgen jouw aanmelding en ontvangen je met een kleine introductie. Vanaf ongeveer 19.20 uur start de Kinderherdenking met verhalen van vluchtelingenkinderen uit oorlogsgebieden, optredens en mooie zang. Om 20.00 uur volgt het moment stilte, de kransleggingen (waaronder één namens Scouting Nederland) en het defilé in Madurodam. Tijdens het Kinderherdenking vormen jullie op diverse plekken met de welpen een erehaag. Er zijn zo’n 100 welpen nodig voor de erehaag. Langs de erehaag lopen de hoogwaardigheidsbekleders (zoals de burgemeesters van Madurodam en Den Haag) en de welpen die ondersteunen bij het leggen van de kansen.

Voor deze optie wordt verwacht dat je zelf het vervoer en eventueel avondeten regelt voor de welpen. Er is geen maximum aantal deelnemers voor deze optie. Aanmelden doe je uiterlijk 31 maart.

Webinar voor meer info, vóórdat je inschrijft

Ben je geïnteresseerd en wil je meer weten? Omdat we dit voor het eerst op deze manier organiseren met Madurodam, organiseerden we gezamenlijk een webinar op woensdag 8 maart om 20.00 uur waarin je al jouw vragen kon stellen. Daar waren zowel de organisatie van Scouting Nederland als de Nationale Kinderherdenking bij aanwezig.