Maart = webinarweken tijdens Besturenmaand

De webinarweken van de Besturenmaand komen eraan! Van 4 maart tot en met 14 maart (week 10 en 11) dompelen we je helemaal onder in de Besturenmaand. Bereid je voor op boeiende avonden, want er staan geweldige webinars op het programma, op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. We bieden een mix van webinars, waaronder workshops, seminars, ontmoetingen en themacafés. Allemaal online dus, vanuit je luie stoel.

Klap je laptop open en doe mee aan een seminar of workshop over hot topics zoals het werven van vrijwilligers, het "vinden, binden en laten bloeien van jonge vrijwilligers", en het bestuursmodel van Scouting Nederland, waarbij samenwerking op verschillende niveaus centraal staat. Ontmoet gelijkgestemden, deel ervaringen en breid je netwerk uit. Themacafé's belichten één specifiek onderwerp, waar je bestuursleden van andere groepen ontmoet en je vragen kunt stellen of kennis kunt delen. De onderwerpen en thema's van de webinars zijn net zo divers als de activiteiten binnen Scouting. Denk aan onderwerpen zoals aansprakelijkheidsverzekeringen en bewaken, duurzaam beheer van gebouwen, uitvoeren van privacyregels en oudercommunicatie.

Nieuwsgierig naar het volledige programma? Vanaf nu vind je het programma op scouting.nl/evenementen. Mis deze kans niet om je kennis te vergroten, ervaringen te delen en de Scoutingcommunity te versterken tijdens de webinarweken in de Besturenmaand.

Easter eggs!

Tijdens de Webinarweken zijn er in de verschillende hints verstopt! Verzamel jij ze allemaal en los jij de rebus op? Stuur dan de oplossing in en maak kans op een leuke verrassing voor jouw scoutinggroepsbestuur.

Schrijf je gelijk in!

Om je in te schrijven voor een webinar word je doorgelinkt naar een extern eventsysteem. Heb je vorig jaar al meegedaan? Dan heb je al een inlogaccount en kun je die gewoon weer gebruiken. Weet je je wachtwoord niet meer dan kun je met de knop "wachtwoord vergeten" gemakkelijk een nieuw wachtwoord aanvragen, je ontvang dan een mailtje op het door jou ingevulde mailadres met een nieuw wachtwoord. Let op: soms duurt het een minuutje en check ook even je spambox.

Heb je nog geen account dan kun je je gemakkelijk registreren via de knop: "registeren". Tip: dit werkt het handigst op je laptop. Je ontvangt dan in je mail een bevestiging (let op: ook hierbij geldt, soms duurt het een minuutje en kijk even in je spambox). Door op de link in de mail te klikken (of in je browser te plakken), bevestig je het aanmaken van je account, kun je je wachtwoord instellen en ben je ingelogd!

Wanneer je bent ingelogd zie je meteen de totale planning van alle webinars. Klik op het tijdsblok van het webinar waarvoor jij je wil inschrijven en er opent zich een venster met de toelichting van het webinar. Onderin het scherm vind je een knop om je in te schrijven. En voila, in de planning zie je gemakkelijk voor welke webinars je bent ingeschreven! Je ontvangt op de dag van het webinar een mailtje met daarin de Teamslink om deel te nemen.

Hulp nodig met het inschrijfsysteem?

In deze handleiding vind je een complete uitleg. Kom je er toch niet helemaal uit? Mail dan vrijwilligers Arjo, Chris, Donja en Avalon van team Webinarweken, ze helpen je graag! Je vindt hun contactgegevens in de handleiding.

Méér webinars van Rabo ClubSupport en Vereniging NOV

Rabo ClubSupport
Veel sport- en cultuurverenigingen spelen met vergelijkbare uitdagingen. Daarom organiseert Rabo ClubSupport van maandag 18 maart tot en met donderdag 28 maart 36 online workshops, waarin we de 11 meest voorkomende thema’s behandelen. Denk bijvoorbeeld aan verduurzaming, vrijwilligersmanagement en sponsorbeleid.

Kennisboostweek Vrijwilligerswerk Vereniging NOV
Als we onszelf willen ontwikkelen, dan moeten we de ander zo af en toe echt in de ogen kijken. Eens doorvragen, wat langer nadenken, stilstaan bij de ander of de diepere oorzaak van een probleem. Of omdenken en kansen zien! Tijdens deze kennisboostweek is daar alle gelegenheid toe. Kijk eens welke van de 18 online sessies interessant zijn voor jou, maar wellicht ook voor mensen die je wil betrekken. Ben je klaar voor vragen als: Help je mee de toekomst (van jongeren) vorm te geven? Waarom houden we vast aan hoe we besturen? Geef je vrijwilligers echt zeggenschap? Helpen we bedrijven een handje met maatschappelijk ondernemen? Durf je de gemeente te helpen met ontregelen? Hoe integer ben je en wanneer wordt inclusiviteit exclusiviteit? En de klassieke en nog steeds actuele vraag: Heb jij een goed kader om de grenzen tussen vrijwilligerswerk en betaald werk te zien? Je bent van harte welkom in deze Kennisboostweek Vrijwilligerswerk van 18 tot en met 22 maart met gratis sessies van NOV-leden, (kennis)partners en NOV-medewerkers.