“Ik heb geleerd dat het goed is om jezelf te zijn”

Uit onderzoek naar de effecten van Scouting blijkt dat meiden niet alleen veel plezier beleven en vrienden voor het leven maken. Ze leren ook veel bij Scouting. Niet alleen hoe ze een tent opzetten, een maaltijd bereiden of de weg vinden tijdens een dropping. Het gaat ook over samenwerken, uitdagingen aangaan en voor zichzelf opkomen. Dit gebeurt spelenderwijs in een prettige omgeving. In de brochure Girls in the lead vertellen Scoutingmeiden en oud-scouts met passie wat Scouting hen heeft gebracht.

Naam: Tip van Heusden
Leeftijd: 17 jaar
Opleiding: VWO
Scouting: Scouting Ben Labre

“Toen ik op mijn zesde bij Scouting kwam, was ik heel verlegen. Nu heb ik veel vrienden en ben ik erachter gekomen dat ik het leuk vind om voor een groep te staan en leiding te geven. Dat kan handig zijn in mijn latere werkleven.”

“Omdat ik niet zo van sport hield, gaven mijn ouders me op bij Scouting. Ik kwam bij de bevers. We deden veel spellen. In het begin vond ik het eerst best eng maar omdat ik snel vrienden maakte, werd het al gauw leuk. Vooral de kampen: zonder je ouders weg en constant leuke dingen doen met je vrienden. Die vriendschappen zijn trouwens heel waardevol. We zijn er voor elkaar.”

“Ik heb geleerd dat het altijd goed is om jezelf te zijn. Dat wordt bij Scouting juist gewaardeerd. Belangrijk voor mij, want omdat ik zo verlegen was, paste ik me snel aan en deed ik wat mensen van mij wilden om erbij te horen. Maar dat was helemaal niet nodig. Iedereen krijgt bij Scouting ook de kans om ergens in uit te blinken, want je doet elke week weer iets anders. Ik kwam erachter dat ik het leuk vind om dingen te koken. Samenwerken? Dat heb ik moeten leren. Ik heb ontdekt dat het goed is dat je om hulp durft te vragen. Want dan heb je veel meer kans om het probleem op te lossen. Bovendien leer je elkaar goed kennen. Ik heb daar zeker iets aan in mijn dagelijkse leven.”

“Bij Scouting word je uitgedaagd om je grenzen te verleggen. Op een gegeven moment moesten we onze eigen opkomst organiseren. Dat betekent dat je activiteiten moet bedenken, deze moet uitleggen en de leiding moet nemen, zodat de anderen meedoen met de activiteiten die jij hebt bedacht. Dat in de spotlights staan, vond ik heel spannend. Maar ik ben erachter gekomen dat ik het juist heel leuk vind om voor een groep te staan. Het afgelopen jaar was ik voorzitter van mijn explorergroep. Ook toen werd van me verwacht dat ik het initiatief nam. Dat is heel goed gegaan.””