Hiep hiep hoera! De waarderingstekens bestaan één jaar!

Scouting Nederland is een jeugd- en jongerenorganisatie waarbij vrijwilligers erg belangrijk zijn. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Sinds precies een jaar kent Scouting een nieuw systeem voor waarderingstekens. Daarin zitten meerdere onderscheidingen: waarderingstekens, lustrumtekens, Teken voor Bijzondere Verdienste en Maatschappelijk Inzet, het Vriendschapsteken, het Teken van Moed en het Ereteken.

Hoe is het nu, een jaar later, met de nieuwe waarderingstekens? In het afgelopen jaar zijn er zo’n driehonderd aanvraagformulieren binnengekomen via de website van Scouting Nederland. Deze aanvragen worden beoordeeld door ruim 50 vrijwilligers in negen interregionale beoordelingscommissies, één landelijke beoordelingscommissie en in uitzonderlijke gevallen (bij de aanvraag van een Zilveren Wolf), het landelijk bestuur van Scouting Nederland.

Het waarderingsteken dat in het afgelopen jaar het meest is aangevraagd is de Gouden Vos. Er zijn 131 mensen die afgelopen jaar zijn gewaardeerd met de Gouden Vos. Wat andere cijfers op een rijtje:

• 64 mensen ontvingen de Gouden Oehoe
  • 21 mensen ontvingen het Gouden Edelhert
  • 1 persoon ontving de Zilveren Wolf
  • 19 mensen ontvingen het Teken van Moed
  • 1 persoon ontving het Teken voor Maatschappelijke Inzet
  • 35 mensen ontvingen het Teken voor Bijzondere Verdienste

Zilveren Wolf

De Zilveren Wolf is een bijzondere onderscheiding. Dat is ook terug te zien in de cijfers, deze wordt niet zomaar uitgereikt. De gelukkige die de eerste Zilveren Wolf van Scouting Nederland mocht ontvangen, is Marjolein Sluijters. Zij is al jaren actief voor Scouting. We blikken met haar terug op het moment dat zij de Zilveren Wolf mocht ontvangen.

“Tijdens de landelijke raad van december 2019 werd ik verrast met de Zilveren Wolf”, aldus Marjolein. “Ik had wel door dat er iets te gebeuren stond, want er werd mij gevraagd om mijn gezin mee te nemen. En dat is niet heel gebruikelijk tijdens een landelijke raad. Toen ik aankwam zag ik allemaal bekend gezichten, mensen die normaal niet bij een landelijke raad aanwezig zijn.”

Ze blikt terug op het moment dat ze de Zilveren Wolf ontving: “Wendy Beenakker hield een speech waarin ze mijn Scoutingloopbaan samenvatte. De verrassing was echt heel groot toen bleek dat het om de Zilveren Wolf ging. Nog nooit eerder aan iemand uitgereikt! Zo bijzonder en speciaal. En geheel onverwacht. Dat was zeker een mooi moment.”

Marjolein vindt niet dat het alleen haar verdienste is dat ze de Zilveren Wolf mocht ontvangen: “Het voelt niet alleen als ‘mijn’ onderscheiding. Ik heb mooie projecten mogen leiden, mogen besturen, kinderen een mooie en leerzame vrijtijdsbesteding geboden en Scouting vertegenwoordigd binnen allerlei geledingen. Altijd trots op mijn vereniging! Dat is echter altijd een samenwerking geweest met heel veel andere Scoutingvrijwilligers in binnen- en buitenland en met beroepskrachten van Scouting Nederland. Het is dus zeker ook een pluim voor al die mensen waar ik mee heb samengewerkt.”

Ze heeft ook nog een tip voor iedereen die ervan droomt om ooit een Zilveren Wolf te mogen ontvangen: “Denk je dat jij nooit de Zilveren Wolf zult ontvangen? Bedenk dan dat je in ieder geval iets gaafs doet voor 110.000 kinderen en jongeren in Nederland. Ga daar vooral mee door, want wie weet, op een dag…”