Grote Clubactie een enorm succes

Dit jaar hebben 383 Scoutinggroepen deelgenomen aan de Grote Clubactie. Samen hebben zij 289.747 loten verkocht. Scouting ontving uit handen van directeur Frank Molkenboer van de Grote Clubactie actie een cheque van maar liefst €869.241. Van dit bedrag gaat 80% naar de groepen die de loten hebben verkocht. Dit geld kunnen ze besteden aan bijvoorbeeld nieuwe spelmaterialen of verbeteringen aan het clubgebouw. De Grote Clubactie had nog een verrassing voor Scouting, er werd ook nog een cheque van € 28.975,70 overhandigd voor het Scouting Nederland Fonds.

Na het beeindigen van de eigen Scouting Loterij is Scouting Nederland vorig jaar een landelijke samenwerking aangegaan met de Grote Clubactie. Hiermee kan Scouting meeliften op de vele faciliteiten en de naamsbekendheid van de Grote Clubactie. Naast de fysieke lotenverkoop kan er nu heel gemakkelijk online loten verkocht worden. Scoutinggroepen haalden met deze actie gemiddeld € 1819,- op. Deze vorm van samenwerking tussen de Grote Clubactie en Scouting Nederland heeft geleid tot € 200.000 extra inkomsten ten opzichte van de Scouting Loterij.

Hoe pakken Scoutinggroepen dat nou aan, de Grote Clubactie?

Scouting Brigitta

Roos is secretaris bij Scouting Brigitta uit Haarlem. Zij vertelt: “Dit is voor ons het eerste jaar dat we meedoen aan de Grote Clubactie. Het was vooraf even uitzoeken hoe het allemaal in zijn werk ging en wat we wilden bestellen.

Wat voor de leden erg goed werkt is dat het zichtbaar is hoeveel loten ze verkopen en hoeveel anderen verkopen. Daardoor ontstonden er onderlinge wedstrijden wat de verkoop erg vergrootte. Per speltak kunnen de kinderen een topverkoper badge verdienen, waar ze echt voor aan het strijden zijn.

Omdat dit het eerste jaar is dat we meedoen was het een soort test. Voor volgend jaar willen we meer focussen op de roverscouts en explorers. Daar kunnen we waarschijnlijk ook superloten aan gaan verkopen. Dat hebben we dit jaar op een laag pitje gezet.

Wij moeten binnen twee jaar ons huidige clubhuis uit. We willen heel graag een nieuw clubhuis bouwen in het park in de buurt. Daar is flink wat geld voor nodig dus dat is waar we voor aan het sparen zijn. Ten opzichte van de Scouting Loterij hebben we nu al bijna het dubbele opgehaald én er moeten nog boekjes worden ingevuld. Ik denk dat het zo goed werkt omdat het digitaal zo goed geregeld is. Je kan heel gemakkelijk een link delen in een groepsapp waardoor er meer loten verkocht kunnen worden.“

Scouting VaDeDo

Rutger coördineert de Grote Clubactie bij Scouting VaDeDo uit Leiderdorp. Hij vertelt hoe zijn team de actie aanpakt. “Wat bij ons heel erg helpt is het helder uitleggen van de Grote Clubactie aan ouders en de leden. Het maken van een begeleidende brief in jip-en-janneketaal is vooral voor nieuwe leden/ouders erg behulpzaam. In deze brief leggen we uit hoe het verkopen werkt, wat de verwachtingen zijn en wat ze kunnen winnen.

Daarnaast limiteren we de uitgifteperiode van de lotenboekjes tot drie weken zodat de kans dat leden hun boekje kwijtraken beperkt blijft. Na drie weken speelt de GCA toch al niet echt meer bij ze.

We maken er een kleine interne wedstrijd van. We houden een onofficiële verkoopwedstrijd tussen de onderdelen, waarbij het best scorende onderdeel een prijs krijgt uitgereikt bij hun kerstdiner. Dit jaar heb ik er een schepje bovenop gedaan door voor het best-verkopende onderdeel budget vrij te maken voor een cadeau naar keuze (mits het hele onderdeel er wat aan heeft). Dit resulteerde in aanzienlijk hogere verkoopcijfers tussen de twee bestverkopende onderdelen.”