Ga jij mee op de golf van de sustainable development goals?

Jongeren hebben de toekomst en dus vind jij dat je als jongere een stem moet hebben als het over die toekomst gaat. Over een toekomst met voldoende voedsel voor iedereen, een leefbaar klimaat, gelijke rechten en goede gezondheid voor iedereen. Dit zijn enkele ambities die door de Verenigde Naties zijn vastgelegd in de sustainable development goals (SDG’s). De nationale Scoutingorganisatie van Polen organiseert deze zomer het Youth Wave Project, waarin jonge scouts worden getraind om een gezamenlijke statement over drie thema’s rond de SDG’s onder de aandacht te brengen van belangrijke organisaties. Jij kunt één van de vier scouts zijn die Scouting Nederland mag laten deelnemen.

Wat ga je doen?

Het Youth Wave Project wordt gehouden in het weekend van 23 tot 25 juli 2021. De Poolse organisatie nodigt ruim 250 scouts in de leeftijd van 14 tot en met 17 jaar uit om deel te nemen. Als deelnemers ga je met andere scouts tijdens verschillende sessies in gesprek over de thema’s klimaatverandering, welzijn en gezondheid van jeugd en maatschappelijke betrokkenheid. Je wordt ook getraind in vaardigheden om te debatteren, je mening te vormen, zelfverzekerd over te komen en je statement goed over te brengen. Aan het eind van het weekend wordt namelijk voor ieder thema een statement geformuleerd die jij kunt uitdragen naar belangrijke organisaties in Nederland.

De organisatie en de deskundige begeleiding is dit weekend in Gdansk, maar de deelnemers kunnen online deelnemen. In aanloop van het evenement is er nog een voorbereidende online sessie en krijg je het nodige informatiemateriaal toegestuurd.

Is dit iets voor jou?

Om aan dit evenement deel te kunnen nemen ben je uiteraard actief lid van Scouting Nederland (via je groep) en ben je op 23 juli tussen 13 en 17 jaar oud. Je bent geïnteresseerd in de sustainable development goals en wilt je inhoudelijk voorbereiden op de thema’s van het evenement.

Alle sessies en het informatiemateriaal zijn in het Engels. Het is dus essentieel dat je de Engelse taal beheerst. Het is ook een internationaal evenement, dus is het belangrijk dat je het leuk vindt om je in een internationaal gezelschap te begeven. Je bent daarbij representatief voor Scouting Nederland en zorgt ervoor dat je bekend bent met Scouting als internationale beweging met WOSM en WAGGGS als wereldorganisaties.

Je staat open voor andere inzichten en wilt anderen inspireren en ondersteunen. Na afloop maak je een beknopt verslag van het evenement.

Aanmelden en informatie

Inschrijven voor dit evenement kan alleen via Scouting Nederland. Stuur daarvoor uiterlijk 12 mei een e-mail waarin je vertelt waarom je naar dit evenement wilt en waarom jij daarvoor geschikt bent. Mogelijk word je uitgenodigd voor een online kennismakingsgesprek op 13 of 14 mei in de avond. De vier meest geschikte kandidaten, bij voorkeur twee meisjes en twee jongens, worden gekozen.

Voor meer informatie kun je terecht bij: Bert van den Hoogen: hrm.internationaal@scouting.nl.