Emmy ging naar het Power of Human Rights Education seminar

Ik ben Emmy Que, 25 jaar, ik ben welpenleiding en stamlid bij Scouting De Geuzen Arnhem Daarnaast was ik actief als Youth Delegate voor de Europese Conferentie in Rotterdam deze zomer. Van 17 tot 22 mei 2022 heb ik Scouting Nederland mogen vertegenwoordigen op het internationale seminar ‘Power of Human Rights Education’ in Kandersteg. Ben jij benieuwd wat ik daar heb gedaan, lees dan vooral verder!

Het evenement werd georganiseerd door de European Region van WOSM, onze wereldorganisatie. De seminar werd gehouden op het KISC, het Scoutingcentrum tussen de mooie Zwitserse bergen. Hier komen verspreid over het jaar wel 12.000 scouts uit meer dan 50 landen samen! Samen met 25 andere deelnemers uit heel Europa heb ik de kans gehad om te leren over mensenrechten en hoe we hier binnen Scouting iets mee kunnen doen. Het idee is dat als we onze eigen rechten en die van anderen beter kennen, we daar naar kunnen handelen. Scouting is de grootste jeugd- en jongerenorganisatie van Nederland, dus onze impact in de maatschappij is groot wanneer scouts over mensenrechten leren. Daarnaast past het volgens mij perfect bij de bekende uitspraak van Robert Baden-Powell (oprichter van Scouting): ‘Try and leave this world a little better than you found it’.

Het goedgevulde programma bestond uit sessies met presentaties, uitleg, maar vooral ruimte om ideeën op te doen en van elkaar te leren. Een van de hoogtepunten van het programma was een dag in Genève bij het kantoor voor mensenrechten van de Verenigde Naties. Maar natuurlijk was er naast de serieuze activiteiten ook genoeg ruimte voor gezelligheid, zo hebben we een internationale avond gehad en een kampvuuravond. Het was super leuk om samen te komen met andere scouts die net als ik maatschappelijk betrokken zijn. De persoonlijk gesprekken die ontstonden tijdens bijvoorbeeld het eten of een wandelingetje door de prachtige omgeving waren heel fijn. Het heeft me tijdens de seminar verbaasd hoe snel je vriendschappen sluit met andere scouts. Al hebben we verschillende achtergronden (van Oekraïne, tot Griekenland en de UK), we zijn met elkaar verbonden door onze das. Verder vond ik het interessant om te zien hoeveel verschillen er zijn tussen landen in de maatschappelijke rol van Scouting. Zo verlenen veel scouts in Oost-Europa noodhulp aan Oekraïense vluchtelingen in hun land.

Ik kom terug van de seminar met een hoop ideeën voor leuke activiteiten die we kunnen doen met jeugdleden om hen te leren over mensenrechten. Die wil ik graag met jullie delen ter inspiratie, daarom ga ik er een aantal voor de activiteitenbank uitwerken. Daarnaast heb ik veel gehoord over wat er gedaan wordt binnen het thema ‘diversiteit & inclusie’ in andere nationale Scoutingorganisaties, misschien kunnen we hier in Nederland wel van leren. Er zijn grote en brede onderwerpen aan bod gekomen, veel meer dan ik zelf zou kunnen oppakken, daarom ga ik de informatie en inzichten die ik heb gekregen verspreiden onder de relevante mensen binnen Scouting Nederland. Op persoonlijk vlak ben ik in ieder geval gemotiveerd geraakt om iets met maatschappelijke thema’s binnen Scouting te doen. Gelukkig mocht ik mijn internationale avontuur in ieder geval deze zomer voortzetten als Youth Delegate tijdens de Europese Conferentie in Rotterdam. Al met al kijk ik terug op een leerzame week samen met een hoop inspirerende mede-scouts. Mocht je de kans krijgen om naar een internationale seminar of training te gaan, dan raad ik je dat zeker aan!

Inmiddels staat de eerste activiteit van Emmy’s hand op de activiteitenbank. Klik op de knop hieronder om naar de activiteit te gaan en houd de vacaturepagina in de gaten voor nieuwe seminaroproepen!