Deelnemers World Scout Jamboree kijken terug op een prachtig avontuur

Afgelopen zaterdag 12 augustus zijn de eerste troepen teruggekeerd van de World Scout Jamboree uit Zuid-Korea. Zaterdagavond landden er drie troepen tegelijk op Schiphol. Daar werden ze opgewacht door vele journalisten, waaronder die van Hart van Nederland, die nieuwsgierig waren naar hun ervaringen. Zoals in allerlei media te lezen en te zien is, hebben de deelnemers de tijd van hun leven gehad. Andere troepen genieten nu nog van de nareis. Op zaterdag 20 augustus komen de laatste Nederlandse troepen terug naar huis.

De media-aandacht voor deze 25e editie van de World Scout Jamboree was ongekend. In de dagen voorafgaand aan het evenement in de Zuid-Koreaanse SaeManGeum-polder verschenen vooral veel zorgelijke berichten over de pittige (weers)omstandigheden en slecht voorbereide organisatie. Mede dankzij de leden van het international service team (IST), die als vrijwilliger het evenement ondersteunden, waren de grootste problemen verholpen op dag van aankomst van de deelnemers. De aanhoudende hitte bleek een flinke uitdaging maar de deelnemers werden er door de troepstaf continu op gewezen om regelmatig te drinken, zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken en het verplicht dragen van een hoed. De deelnemers genoten volop en zaten middenin de Jamboreebeleving tot het nieuws kwam dat er een tyfoon onderweg was naar Zuid-Korea. De Koreaanse overheid besloot het niet af te wachten en heeft alle deelnemers, begeleiders en vrijwilligers preventief verplaatst naar verschillende locaties rondom Seoul.

Zoals je van scouts kunt verwachten, maakte de lichte teleurstelling over het vertrek van het terrein al gauw plaats voor enthousiasme want de locaties waar de Nederlandse deelnemers en troepstaf werden ondergebracht, waren zeer comfortabel. Het alternatieve en veelzijdige programma op de laatste dagen viel in de smaak. De afsluiting in het Seoul World Cup Stadium was spectaculair met optreden van populaire K-pop acts.

Hoewel vooral de IST-ers (vrijwilligers uit het Internationaal Service Team) het heel pittig hebben gehad in de voorbereidingen op het terrein, zijn de meeste jeugddeelnemers juist heel enthousiast. “Het voelt alsof de kritische punten door anderen enorm zijn uitvergroot, maar wij hebben dat niet zo ervaren”, zegt Wiek Kansen (17) in het AD. De hoogtepunten zijn bijna te veel om op te noemen. Naast de geweldige uitstapjes en activiteiten zijn er veel vrienden gemaakt, uit vele windstreken.” Deze spraakmakende World Scout Jamboree is er één om nooit te vergeten. Volgens de deelnemers was dit ook een editie die ze voor geen goud hadden willen missen.

Meer lezen over de World Scout Jamboree? Kijk voor het laatste nieuws op wsj.scouting.nl.