Deel jij ook het Vredeslicht?

Het Vredeslicht is een licht dat verbindt. Het helpt ons er in deze donkere dagen aan herinneren dat we er voor elkaar moeten zijn. Dat vriendschap, vrede en verdraagzaamheid niet vanzelfsprekend zijn, maar dat we daar samen ontzettend hard voor moeten werken. Het is bijna moeilijk als een kaars brandend houden van Oostenrijk tot in jouw huiskamer! Jij doet toch ook mee?

Het Vredeslicht wordt jaarlijks door een Oostenrijks kind ontstoken aan de vlam in de geboortegrot in Bethlehem. Dit vlammetje gaat vervolgens de hele wereld over en waar het ook in Nederland gedurende de periode rondom Kerstmis in kerken wordt verspreidt staat dit licht geheel los van een geloofsovertuiging. Het Oostenrijkse kind vliegt vanuit Bethlehem terug naar Oostenrijk om het hier tijdens een zeer bijzondere viering met honderden internationale scouts verder te verspreiden. Namens Scouting Nederland gaan er jaarlijks zo’n 50 scouts per touringcar naar Oostenrijk om het Vredeslicht in ontvangst te nemen. Drie scouts hebben hier een hoofdrol, tijdens de viering mag één scout de Vredeslicht Nederland vlag dragen, een andere scout neemt het licht in ontvangst op het moment dat de derde scout namens Nederland een wens voordraagt.

Nadat we het Vredeslicht in ontvangst genomen hebben vertrekken we weer per touringcar naar Nederland, nu gaat het pas echt beginnen. We willen het Vredeslicht op zoveel mogelijk plekken in ons land laten branden. In (bijna) iedere provincie hebben we een ambassadeur die zijn/haar uiterste best doet om het licht ook bij jouw vereniging te krijgen. Via de website www.vredeslicht.nl vind je de gegevens van een ambassadeur bij jouw in de buurt!

Het Vredeslicht brandt op vele clubhuizen en bij veel scouts thuis, maar ook op gemeentehuizen, zorginstellingen, provinciehuizen en bij bedrijven, moskeeën, kerken en buurthuizen. Vele groepen maken programma’s rondom het Vredeslicht. Lantaarns worden geknutseld, kerstvieringen worden ermee opgevrolijkt en kampvuren mee ontstoken. Voor inspiratie over leuke programma’s neem eens een kijkje op de activiteitenbank. Er is van alles mogelijk!