De wereld over en nu volle focus voor de Nederlandse vereniging

Hoi, mijn naam is Eefje Smeulders, ik ben 30 jaar oud en sinds juni ben ik officieel bestuurslid van de mooiste club van Nederland: Scouting Nederland! Mijn eigen Scoutingavontuur begon zo’n 23 jaar geleden, als jeugdlid bij Scouting Deurne. Tijdens mijn studententijd heb ik op veel verschillende plekken in Nederland en de wereld gewoond. Hierdoor was ik vooral actief als landelijk vrijwilliger bij verschillende (inter)nationale evenementen en landelijke teams, zoals het netwerk Scouts met een beperking en het spelteam Rainbowscouting. Daarnaast viel ik een aantal jaar de explorers van Scouting De Teil in Amstelveen lastig als explorerbegeleiding, mocht ik meedoen aan Programma Scouting Talent in 2014-2016 en reisde ik als vrijwilliger naar de laatste drie edities van de World Scout Jamboree.

Buitenlandse zaken

Wist je dat er wereldwijd maar liefst 50+ miljoen scouts zijn? In het landelijk bestuur ben ik nu onder andere verantwoordelijk voor internationale zaken, als internationaal commissaris voor de World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS). Alle leden van Scouting Nederland zijn automatisch ook lid van één van de twee wereldorganisaties, namelijk WAGGGS en WOSM. Dat betekent dat er dus ook heel veel mogelijkheden zijn om als scout contact te leggen met buitenlandse scouts, of dat nou digitaal is of tijdens een evenement of internationaal kamp (wat hopelijk snel weer mogelijk is!). Dan is het extra leuk om van elkaar te ontdekken hoe je ‘Scouting doet’, en om je lievelingskampvuurliedje of toffe activiteit uit te wisselen.

De afgelopen maanden zeiden veel (Scouting)vrienden en -bekenden: leuk dat je in het landelijk bestuur zit, maar wat doet een bestuurslid nou eigenlijk? Het is eigenlijk te veel om uit te leggen, maar ik ga toch een poging wagen in een volgend artikel; deels omdat ik je mee wil nemen in allerlei zaken waar het landelijk bestuur mee te maken krijgt, en deels omdat ik hoop dat jij hierdoor misschien ook wel interesse krijgt om een kijkje te nemen bij je eigen groepsraad of regioraad, of bijvoorbeeld het bestuur van jouw groep of admiraliteit.

Mocht je nu al vragen hebben over het landelijk bestuur of scouting internationaal, stuur dan een mailtje naar landelijkbestuur@scouting.nl.

Groeten,

Eefje