De Medische en EHBO stam: eerste hulp voor en door scouts

Misschien ben je ze wel eens tegen gekomen op bijvoorbeeld een RSW: de eerstehulpverleners van de Medische en EHBO stam (MES). Meestal zijn ze herkenbaar aan de grijze Scoutfit met een rood-witte das en uiteraard aan een EHBO-tas. Deze landelijke interessestam heeft de afgelopen tijd een flinke stap vooruit gemaakt qua professionaliteit en is op zoek naar nieuwe enthousiaste leden met affiniteit voor eerste hulp. Met of zonder diploma, dat maakt niet uit!

De MES is opgericht in 1995 en heeft als één van de hoofddoelen het organiseren van EHBO-cursussen voor scouts. Ook kun je bij de MES je EHBO-diploma geldig houden door naar de leerzame, maar ook gezellige herhalingsdagen of -weekenden te komen. Je wordt dan weer bijgespijkerd over de meest actuele richtlijnen van het Oranje Kruis. Uiteraard oefen je hierbij met scenario’s die binnen Scouting voorkomen. Met één herhaling per jaar kun je je diploma op een leuke manier geldig houden. Mocht je nog een stapje verder willen, dan kun je aanvullende cursussen volgen, zoals wandelletsel of evenementenzorgverlener categorie 2. Bij die laatste leer je onder andere een slachtoffer van top tot teen te onderzoeken en verschillende metingen uit te voeren, zoals een bloeddrukmeting.

Training

Naast het geven van cursussen levert de MES ook EHBO’ers voor verschillende evenementen van Scouting en deels ook buiten Scouting. Dit is een leuke en leerzame manier om (met veel of weinig ervaring) je EHBO-vaardigheden in de praktijk te brengen en anderen te helpen. Zoals de naam van de MES al suggereert zijn er ook medische zorgprofessionals lid. Op evenementen dragen bijvoorbeeld verpleegkundigen en artsen met hun expertise ook hun steentje bij aan het leveren van eerste hulp. Dit deden ze in het verleden al, maar door nieuwe landelijke richtlijnen binnen de evenementenzorg pakt de MES dit nu nog professioneler aan. Hier kwam voor het bestuur best wat bij kijken, aangezien de MES een niet-commerciële organisatie is, in tegenstelling tot bijna alle andere hulpverleningsorganisaties. Maar na een aantal jaren voorbereiding is het sinds 2022 zo ver: de MES is naast een Scoutingvereniging ook een officiële medische evenementenzorgorganisatie! Compleet met onder andere een op maat gemaakte medische beroepsaansprakelijkheidsverzekering, een medisch manager evenementenzorg en een flinke uitbreiding van ons materiaal.

Om je goed voor te bereiden op evenementen, herhaalt de MES alle vaardigheden ieder jaar. Dit doen ze voor de basisvaardigheden van EHBO’ers, maar ook met speciale trainingsweekenden om je ervaring met evenementenzorg uit te breiden. Tijdens zo’n weekend leer je hoe je in een groter, multidisciplinair team samenwerkt en hoe je bijvoorbeeld communiceert via een portofoon. Ze zetten een volledige EHBO-post op en de postbemanning wordt vervolgens verrast door verschillende scenario’s met vaak meerdere slachtoffers. Dit kan varieren van een bijl in het onderbeen tot een heftige allergische reactie nadat iemand in een wespennest is gestapt en van een onwelwording tot een val uit een boom. Het leuke aan deze weekenden is dat het voor alle hulpverleners is, dus voor zowel de basis-EHBO’er als de dokters. Zo leer je met elkaar werken en leer je van elkaar. En uiteraard is er, zoals het een Scoutinggroep betaamt, ’s avonds een gezellig samenzijn met kampvuur.

In volle gang

Sinds de pandemie op zijn retour is, heeft de MES gelukkig weer cursussen en trainingen kunnen geven. Daarnaast zijn er gelukkig ook weer evenementen mogelijk waarop de MES hulp mag verlenen. Het hoogtepunt van het afgelopen seizoen was een 5-daags evenement waar vanuit vier EHBO-posten dag en nacht EHBO en medische zorg werd geleverd. Léon Knape, bestuurslid van de MES vertelt dat het echt een mijlpaal was voor de groep.

Ben je EHBO’er of zorgprofessional en lijkt het je leuk om lid te worden en te helpen op evenementen? Of heb je affiniteit met eerste hulp en wil je graag lid worden én je EHBO-diploma halen? Ben je nieuwsgierig en wil je een keer komen kijken tijdens een trainingsweekend, dat kan. Neem hiervoor contact op met de MES.