Communicatielessen van Europese scouts

Van 26-30 oktober vond het European Scouts Communication Forum plaats in Wenen, georganiseerd door de Europese regio van WOSM. 27 landen waren vertegenwoordigd om elkaar te inspireren als het gaat om de communicatie vraagstukken waar we voor staan. Namens Nederland waren Iris en Wendy van Landelijk team Communicatie aanwezig. Zij hebben enkele waardevolle inzichten opgedaan in Wenen, die ze graag met jullie delen!

Waarden van Scouting

Bijna alle landen benoemen dezelfde Scoutingwaarden in hun communicatie-uitingen. Richting kinderen staat avontuur voorop: samen, buiten, de allergaafste avonturen beleven. Richting volwassen communiceren we ook dat Scouting bijdraagt bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren en aan het creëren van een betere wereld. Het uitdragen van een nieuwe campagne, zoals Tijd voor Avontuur, is belangrijk. Niet iedere groep kan nieuwe leden gebruiken, maar als alle groepen meedoen, kunnen we samen bouwen aan ons merk.

Trends in (sociale) media binnen Scouting

Facebook, Instagram en YouTube worden het meest gebruikt door Europese Scoutingorganisaties. Twitter daalt enorm en TikTok komt op. Het gebruik van kwalitatief goed beeldmateriaal en sterke content is belangrijk, een nietszeggend kiekje kun je beter niet posten. Advies over TikTok: wees authentiek met bijvoorbeeld een instructiefilmpje of sfeerimpressie. Filmpjes wordt steeds korter, de spanningsboog bij kijkers is laag en het aanbod van content is groot. Bijna alle landen worstelen met hun Scouting Magazine of hebben er geen meer vanwege het klimaat en de kosten. Scouting Nederland denkt ook na over hoe we om moeten gaan met het Scouting Magazine vanaf 2024.

Vrijwilligers in communicatie

Onze Europese collega’s zijn erg onder de indruk van de contactpersonen communicatie die we in circa 850 van de 1000 groepen hebben. Zij sturen lokaal persberichten, houden hun website bij, vullen het middenkatern in het magazine en posten op social media. Heeft jouw groep nog geen contactpersoon communicatie? Registreer er dan één in Scouts Online. Mocht je hier vragen over hebben, dan kan je contact opnemen met communicatie@scouting.nl. Andere landen werken met een netwerk van helpende handen om zich heen zoals fotografen, videografen en (social media) contentcreators.

Duurzaamheid en mentale gezondheid

Bijna alle landen hebben duurzaamheid en het (mentale) welzijn van kinderen en jongeren als centrale thema’s gesteld voor de komende jaren. Anderen hebben ook nog diversiteit, vrede en democratie centraal staan. Wat doen andere landen op het gebied van duurzaamheid? Frankrijk heeft een methodiek waarbij groepen zelf hun footprint kunnen bijhouden en actie kunnen nemen om deze te verminderen. In 5 jaar tijd moet deze 20% gedaald zijn. Finland heeft een project dat groepen financiert die hun tenten laten restaureren, in plaats dat er nieuwe tenten worden aangeschaft. Duitsland geeft alleen nog reiskostenvergoeding als je met meerdere personen in de auto reist. In verschillende landen wordt er bij Scouting alleen nog maar vegetarisch gegeten. Meerdere landen printen niets meer op papier.

Bij deze thema’s komt ook de vraag: mag je je als Scoutingorganisatie uitspreken over onderwerpen als het klimaat, diversiteit en welzijn van jongeren? Wanneer begeef je je op politiek terrein? WOSM zegt dat we een betere wereld creëren en onder dat motto is het goed als we aanwezig zijn bij demonstraties en bijdragen aan maatschappelijke discussies. Hierover zijn onze communicatiecollega’s in de Europese landen het eens.

Inhoudelijke bekendheid Scouting

Bijna alle Europese landen merken dat de inhoudelijke bekendheid van Scouting in de samenleving nog wel wat te wensen over laat. Veel mensen weten dat Scouting bestaat, maar denken dat we alleen knopen leggen en vuurtjes stoken. Natuurlijk doen we dat, maar Scouting is nog zoveel meer! Er zijn wat goede voorbeelden genoemd om dit duidelijker naar voren te laten komen in onze (externe) communicatie, bijvoorbeeld door verhalen op te halen bij Scoutinggroepen, die we vervolgens kunnen gebruiken om meer te laten zien van wat we bij Scouting doen. Dit is zeker iets waar Scouting Nederland zich de komende jaren op wil focussen.

Belangenbehartiging

Hierin is Scouting Nederland koploper, samen met enkele andere landen. Onze lobby tijdens corona heeft ons verder gebracht, we mochten alsnog op kamp en zijn nu nog steeds zichtbaar als partner op gebied van mentale gezondheid van jeugd. Dat is iets om trots op te zijn!

Heb je vragen over het communicatieforum of heb je zelf ook mooie tips uit andere (Scouting)landen? Dan horen we het graag! Neem contact met ons op via communicatie@scouting.nl.