Bijzondere awarduitreiking voor Benjamin, Hans en Marjolein

Op 3 februari ontvingen drie scouts hun gouden award uit handen van niemand minder dan Hare Koninklijke Hoogheid Sophie Rhys-Jones. Marjolein (25), Hans (26) en Benjamin (25) hebben lang naar deze dag toegeleefd. De gouden award is de hoogste onderscheiding in het International Award for Young People programma. De scouts werkten in de afgelopen jaren hard aan hun eigen uitdagende programma's. Met het awardprogramma ontwikkelen jongeren zich op het gebied van sport, vrijwilligerswerk, talent en het doen van een expeditie in de natuur.

Drie gouden awards

Marjolein van Scouting Nijkerk is heel trots, "Voor het vrijwilligersproject ben ik in de coördinatorrol van het groepskamp van mijn Scoutinggroep gestapt. Dit twee jaar durende project is afgerond met een kamp waar meer dan 50 kinderen en vrijwilligers een fantastische week hebben gehad".

Hans is actief voor Scoutingregio Zeeland en liet zich voor het awardprogramma motiveren om zichzelf te ontwikkelen op diverse gebieden en die ontwikkeling te gebruiken om andere mensen te helpen. Zo is hij begonnen aan improvisatietheater en heeft hij met een team theatersport ingezet om jongeren te begeleiden in het verbeteren van hun sociale vaardigheden.

Benjamin van Studentenscouting U.F.O. Stam uit Utrecht is op zijn beurt bewuster geworden van zijn kwaliteiten: "Door nieuwe ervaringen op te doen, heb ik beter geleerd waar ik goed in ben en waar mijn uitdagingen liggen. Zo ben ik assertiever geworden, heb ik meer zelfvertrouwen gekregen en heb ik meer ontdekt over mijn leiderschapsstijl. Maar ook heb ik geleerd wat ik aan deze drie dingen nog moeilijk vind en hoe ik daarmee om kan gaan."

Bijzondere uitreiking

De scouts ontvingen hun awardcertificaat uit handen van Hare Koninklijke Hoogheid Sophie Rhys-Jones, gravin van Wessex en Forfar. Ze is de echtgenote van Prins Edward, jongste broer van Koning Charles III van het Verenigd Koninkrijk. Prince Edward is de voorzitter van de Internationale Raad van de Duke of Edinburgh’s International Award for Young People. De Gouden Award Ceremonie was de laatste officiële activiteit van de gravin tijdens haar werkbezoek aan Nederland.

Wat is 'the International Award for Young People'?

Het programma is opgebouwd uit drie niveaus: brons, zilver en goud. Vanaf 14 jaar kunnen jongeren deelnemen. Samen met een awardbegeleider stellen zij hun eigen pad samen en stellen zij realistische doelen. Wilco Bannink, coördinator: “De award is geen wedstrijd tegen andere scouts, het is een overwinning op jezelf. Je stelt je eigen doelen en werkt hier gedurende drie (brons), zes (zilver) of twaalf (goud) maanden aan.” Meer dan 8 miljoen jongeren uit meer dan 140 landen zijn de uitdaging al aangegaan.