Best practice: Scoutcentrum Vlaardingen

‘Met vier groepen uit Vlaardingen zijn we 10 jaar geleden gestart met het realiseren van een nieuwbouwproject. De vier groepen zaten altijd al samen op één terrein en door de bouw van de Blakenburgtunnel moesten wij ruimte maken. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een nieuw scoutscentrum konden neerzetten. Op dit moment zijn het terrein en de gebouwen voor 90% klaar. Het terrein moet er nog wel wat groener uit gaan zien en bij een aantal gebouwen moet nog wat gebeuren, maar het is wel voldoende voor een gigantische opening.’. Troj de Leede, teamleider scouts en explorerbegeleiding bij Scouting Wesselgroep, neemt je mee in het bouwproject van scouts in Vlaardingen.

Troj: ‘Ons oude terrein lag altijd al naast een snelweg. Door de Blankenburgtunnel moesten er vier rijbanen bijkomen. Dat betekende dat die banen voor een groot deel op ons terrein zouden komen te liggen. Dat zagen wij niet zitten en we hebben gestreden voor een nieuwe locatie. Dat is gelukt met de hulp van vele vrijwilligers.’

Vertraging

‘We hebben behoorlijk wat vertraging gehad. Er moesten heel wat bomen en struiken plaatsmaken voor ons terrein. Veel bomen waren ziek en konden niet blijven staan. Er werd gezegd: ‘We plaatsen meer bomen terug dan er stonden.’ Bij de laatste dag van het kappen besloot een ambtenaar toch dat het niet kon. Hierdoor hebben we lange tijd stilgelegen. Voor welgeteld tien bomen…

Uiteraard hebben we veel last gehad van corona en de lockdowns. We hadden een deadline waarop we van de gemeente van ons terrein af moesten. Alleen konden we door de avondklok niet meer ’s avonds klussen, waardoor we bijna vier maanden vertraging opliepen. We mochten ook niet meer in groepen klussen wat ook voor vertraging zorgde.

Materiaalkosten zijn gigantisch de lucht in geschoten, waardoor onze budgetten aangepast moesten worden. Ook materiaal was niet leverbaar, daardoor konden we niet verder en liepen we nog verder achter.

Onze opkomsten hadden ook last van het project. In juni 2021 konden we onze oude gebouwen niet meer in, terwijl onze nieuwe gebouwen nog niet klaar waren. De laatste vereniging kon pas half maart 2022 in hun pand. Dit betekende dat de speltakken altijd buiten moesten draaien, met mooi weer, slechtweer kou en natuurlijk coronamaatregelen. Onze materialen waren ook ingepakt in containers die pas op het laatst open konden. We draaiden dus bijna driekwart jaar opkomsten zonder materiaal.’

Er is altijd een oplossing

‘Ik ben er onwijs trots op dat zoveel vrijwilligers hebben meegeholpen aan de bouw. Ik durf te zeggen dat we dit project nooit af hadden kunnen krijgen als we niet van Scouting waren! De mentaliteit die de vrijwilligers hebben is fantastisch. Hoeveel tegenslagen we ook hebben gehad, niemand is gestopt. Alle vrijwilligers bleven doorknokken en verzonnen wel een oplossing. We hebben een scoutscentrum neergezet dat multifunctioneel is. Zo hebben we nog steeds onze ScoutShop die onwijs gaaf uitziet en zit de materiaaldepot van Maasdelta bij ons op het terrein. Onze gebouwen worden door de weeks gebruikt door de Scouting BSO Vlaardingen.

Voor ons was het belangrijk dat de gebouwen zo groen mogelijk moesten zijn. We krijgen stroom door zonnepanelen, maken gebruik van een bepaald soort gas om op te koken en de gebouwen te verwarmen, er ligt mos sedum op het dak en de wanden zijn extra geïsoleerd.

Ik ben trots op het project maar even trots op alle vrijwilligers, en leiding die met weinig materiaal hebben kunnen zorgen dat de opkomsten door bleven gaan en zelfs een ledengroei heeft gecreëerd in Vlaardingen.’

‘De regio heeft een belangrijke rol gespeeld voor het uitleendepot van de Regio Maasdelta. Dit hebben zij gefinancierd, waardoor we bij één van de vier gebouwen een stuk konden bijbouwen om het uitleendepot te kunnen huisvesten. Niet alleen de regio heeft geholpen, ook op landelijk niveau zijn we geholpen. We hebben een verhuisvergoeding gekregen, maar misschien wel het belangrijkste is de juridische ondersteuning.’

Wat Troj wil meegeven

‘Denk goed na over wat je wilt neerzetten. Teken wel 20 keer een groepshuis met verbeteringen en dan nog zal je zien dat er 30 andere tekeningen en gebouwen uit komen. Bespreek veel met je vrijwilligers. Zij zijn de toekomst en weten wat ze graag willen en uiteindelijk moeten zij er gebruik van maken. Luister goed naar hen en maak gebruik van hen. Wij hebben een groot deel kunnen realiseren door de connecties van onze vrijwilligers.

Er zijn genoeg fondsen die willen helpen. Schrijf er zoveel mogelijk aan. Nee heb je, ja kun je krijgen. Wij hadden dit project niet kunnen neerzetten als de fondsen niet in ons project zouden geloven.

Mijn laatste tip is om veel met elkaar te praten! Wij hebben dit project met vier groepen weten te realiseren. Bij ons is echt niet alles van harte gegaan. Discussies en frustraties speelde hier een grote rol in. Iedereen wil het beste voor zijn of haar groep. Uiteindelijk kom je verder als je goed blijft samenwerken. Neem de tijd om de ander te begrijpen. Samen sta je sterker!’