Beheerders kampeerterreinen wisselen kennis uit tijdens Europese conferentie in Oostenrijk

Van 12 t/m 15 oktober is de 17e European Guide and Scout Centre Managers Conference (CMC) in Pfadfinderdorf Zellhof in Oostenrijk georganiseerd. Met bijna 80 vertegenwoordigers van 45 verschillende Scoutingkampeerterreinen uit 19 verschillende landen is het een goedbezochte editie. Teamleden van Scoutinglandgoed Zeewolde, Scoutcentrum Rotterdam, St. Walrick, Scouting Labelterrein Dwingeloo en het team Labelterreinen vertegenwoordigden samen de Labelterreinen binnen Scouting Nederland. ‘Ons vooraf gestelde doel is dat we ons niet als terreinen afzonderlijk, maar als gezamenlijk Nederlands labelterreinennetwerk presenteren: Een sterk netwerk van ruim 25 Nederlandse kampeerterreinen!’ vertelt Kees Jan Westra van Scoutinglabelterrein Dwingeloo enthousiast.

Subsidiemogelijkheden

Naast de informele ontmoetingen met beheerders van kampeerterreinen uit alle delen van Europa (van Litouwen tot Portugal en Georgië tot IJsland), kon je boeiende workshops over onder andere fondsenwerving en Erasmus+ volgen. Met subsidie van Erasmus+ Jeugd kunnen projecten voor en door jongeren worden opgezet, waardoor zij de kans krijgen zich op persoonlijk en professioneel vlak te ontwikkelen. Veel landen maken hier al gebruik van. Erasmus+ is een subsidiemogelijkheid die binnen Scouting Nederland nog relatief onbekend is, maar zeker financiële mogelijkheden biedt om internationale uitwisselingen interessanter te maken.

Workshops

‘Het diverse programma bestaat verder uit workshops over diversiteit, het betrekken van scholen bij je kampeerterrein, lessen die we als kampeerterreinen kunnen trekken uit de Coronaperiode, SCENES, een netwerk van kampeerterreinen die jouw groep de mogelijkheid biedt om in een natuurlijke omgeving te kamperen en daarnaast inspireert om mee te doen aan leuke milieueducatieprogramma’s. Op deze manier raken deelnemers actief betrokken bij de natuur en het milieu.’ Kees Jan vervolgt zijn verhaal: ‘Tot slot kregen we een presentatie over Azimuth, een relatief nieuw online platform voor scouts in heel Europa. Bij Azimuth ontmoet je scouts, doe je een oproepje om te swoppen, vind je een kampterrein, Scoutingcentrum of internationaal Scoutingevenement.’

‘Dutch Stroopwaffels’ van het kampvuur

Op vrijdagavond krijgen de terreinen de mogelijkheid om het land te presenteren tijdens een informele avond. ‘Leuk om ons als Nederlandse terreinen gezamenlijk te presenteren aan de andere landen en een kijkje in de keuken te nemen van de andere aanwezige terreinen. De Nederlandse, warmgebakken ‘Dutch stroopwaffels’ van het kampvuur vinden gretig aftrek! Zo’n kampvuur trekt altijd Scouts aan… Dat bleek maar weer toen we op een gegeven moment gezamenlijk hetzelfde lied in Nederlands, Deens, Frans en Zweeds zongen’ blikt Kees Jan terug.

Micropresentaties

‘Op zaterdag namen we deel aan zogenaamde micropresentaties, waarin terreinen best practices deelden zoals het samenstellen van verantwoorde maaltijden tijdens kampen in Frankrijk of de verwevenheid van jeugdzorg en Scouting in Ierland. Er is ruime belangstelling voor het nieuwe boekingssysteem Labelbooking, dat door steeds meer Labelterreinen in Nederland gebruikt wordt en ontwikkeld is vanuit St. Walrick, in opdracht van de gezamenlijke Labelterreinen.

Na een bezoek aan de, nabij het kampeerterrein gelegen, stad Salzburg is de dag in typische Oostenrijkse sferen afgesloten met een traditionele maaltijd. Natuurlijk kon dat niet zonder volksdansen op polka’s. Het bleef nog erg lang gezellig…

Terugkijkend op het CMC kunnen we concluderen dat het heel waardevol is om informatie, gebruiken en ervaringen met elkaar uit te wisselen. Buiten dat is het gewoon heel leuk om met zoveel scouts uit alle delen van Europa kennis te maken! Wat ons betreft zou het leuk zijn als de volgende editie in Nederland wordt georganiseerd’ besluit Kees Jan.

Deelnemers Nederlandse delegatie

Evert Bor, Scoutinglandgoed Zeewolde