Arnhemse Scouting Band viert 75 jarig jubileum

Er is drie jaar naartoe gewerkt: het 75-jarig jubileum van de Arnhem Band in 2021. Er stond van alles gepland, zoals: een grootse openingsdag van het jubileumseizoen, een concert voor 750 man in het Arnhemse Musis Sacrum, een taptoe in het Nederlands Openluchtmuseum, een jubileumreis voor de hele band en nog veel meer. Dan gooit corona roet in het eten.

Even terug in de tijd

Wat was dat ook alweer, de Arnhem Band, of, zoals de band officieel heet: de Arnhem Band van Scouting Nederland? De Arnhem Band werd in 1946 op de puinhopen van het in de oorlog verwoeste Arnhem opgericht als districtsband van de Katholieke Verkenners. Een overblijfsel uit de oude tijd is dat men start in de kring en dat de leden geïnstalleerd worden. Dat is normaal bij Scouting, maar in de muziekwereld is het uniek!

De Arnhem Band anno 2022

Vroeger speelde de band alleen marsmuziek, maar in deze tijd staat er vooral veel moderne (pop)muziek op het repertoire, de marsen ontbreken niet, evenals stemmige muziek voor herdenkingen. Ooit waren er alleen jongens lid, maar in 1995 ging het roer volledig om. Meisjes mochten er ook bij. Tegenwoordig bestaat de helft van de Band (ongeveer 40 spelende leden en 10 leerlingen) uit meisjes. De gemiddelde leeftijd is 16 jaar, maar het begint bij 8 en loopt door tot net boven de 30 jaar.

Het uniform
Het basisuniform van de Arnhem Band is nog steeds hetzelfde uniform van 1946: de hoed met vier deuken, een kaki blouse met das en dasring, een korte ribbroek met Scoutingriem, beige kniekousen met flossen en bruine schoenen. Daaraan is in die 75 jaar niets veranderd, hoewel het steeds lastiger wordt om de uniformdelen in stand te houden en nieuwe te vinden of te laten maken. Inmiddels is het steeds meer een uniform voor officiële gelegenheden geworden. Er is wel behoefte aan andere uniformen naast het basisuniform. Zo is er een historisch uniform wat doet denken aan de drie musketiers, en wordt er momenteel hard nagedacht over iets wat heel modern en kleurrijk is en wat past bij jongeren van nu.

Optredens

De optredens zijn door het jaar heen zeer gevarieerd: tussen mei en september zijn er vaak taptoes waarbij het optreden van de Arnhem Band gekenmerkt wordt door variatie en speelse elementen, want ze blijven een jongerenband. Daarnaast streetparades, optochten en carnaval. In september speelt de band altijd tijdens de grote Airborne herdenking in de Arnhemse Berenkuil, waar de Slag om Arnhem herdacht wordt. Dat is altijd een indrukwekkend gebeuren. Ook internationaal laat de Arnhem Band zijn gezicht zien met optredens in Londen, Berlijn, Parijs, Brussel, Praag en recent nog in Bazel en Straatsburg.

Jubileum in 2022

Op 25 juni was er dan het langverwachte jubileumconcert onder het motto “75 jaar Arnhem Band, Music Was Our First Love” in een bomvol Musis Sacrum en de muzikale vonken spatten ervan af! Na de opening met het lijflied mars “Arnhem” kwam er een zeer gevarieerd programma, met een enkele mars, popmuziek, techno samen met een dj en nog veel meer.

Op zondagmiddag 30 oktober is er een grootse afsluiting van het uitgestelde jubileumjaar met zeer veel muziek in de Stadhuishal van Arnhem!

Meer weten?

Kijk op www.arnhemband.nl of op de socials!