Appmodule van de maand: nieuws

Leer elke maand de in's en out's van een van de modules in de Scoutingapp. Zo word je al appgebruiker of appbeheerder een echte appmaster!

De nieuwsmodule op je telefoon

In de nieuwsmodule op je telefoon vind je standaard twee ‘feeds’, de nieuwsberichten en updates van Scouting Nederland. De appbeheerder van jouw groep kan er voor kiezen om nog meer feeds toe te voegen, bijvoorbeeld met nieuwsberichten van jullie website.. Deze komen dan als nieuwe tab bij ‘Scoutingnieuws’. De appbeheerder kan er ook voor kiezen om een nieuwe nieuwsmodule aan te maken deze verschijnt dan apart van het ‘Scoutingnieuws’ in de app.

Als je klinkt op een artikel zie je de foto die bij het artikel hoort, de tekst en een ‘lees verder’-knop. Deze knop brengt je naar een website die gelinkt is aan het nieuwsbericht.

De nieuwsmodule in het appbeheer

Wanneer je het appbeheer opent vind je een nieuwsfeed van Scouting Nederland. Hierin komen via een RSS-feed automatisch updates en nieuws vanuit Scouting Nederland.

Rss-feeds

Je kunt zelf ook een RSS-feed toevoegen. Hiervoor klik je op ‘rss-feed’ toevoegen, de nieuwsberichten uploaden dan automatisch vanuit bijvoorbeeld jullie website of social media. Je kunt ook weer een RSS-feed maken van de berichten die je in de app maakt, die je weer op de website kunt zetten. Zo blijft iedereen up to date op alle platforms.

Eigen berichten
Zelf kun je ook een nieuwsartikel in de app maken. Dat doe je door op ‘bericht toevoegen’ te klikken. Je schrijft zelf een titel, inleiding en de inhoud van het bericht. Je kunt links toevoegen naar een audio-bestand (.mp3), een video of een website toevoegen. Ook kun je een foto koppelen aan het nieuwsbericht. Deze foto is te zien in het overzicht met alle nieuwsberichten en verschijnt bovenaan het nieuwsartikel.

Als laatste zijn er verschillende opties voor het publiceren van je artikel. Je kunt het artikel vastzetten, dit betekent dat het artikel bovenaan staat in het overzicht met alle nieuwsberichten.

Je kunt ervoor kiezen om het artikel direct te publiceren of om het te publiceren vanaf een bepaalde datum. De laatste optie geeft je de mogelijkheid om een nieuwsartikel te publiceren tot een bepaalde datum. Na deze datum is het nieuwsartikel niet meer te zien. Handig voor bijvoorbeeld het aankondigen een evenement of belangrijke opkomst.

Meer tips? Kom bij de appbeheerdersgroep in de Scouting Nederland app

De Scouting Nederland app dient als voorbeeld voor het inrichten van een Scoutingapp. Je kunt gemakkelijk zien hoe de verschillende modules er in 'real life' uitzien. Via een interactieve groep met andere appbeheerders kun je vragen stellen of tips uitwisselen. Stuur een mailtje naar communicatie@scouting.nl om toegevoegd te worden.