Appmodule van de maand: de agenda

Leer elke maand de in's en out's van een van de modules in de Scoutingapp. Zo word je al appbeheerder of appgebruiker een echte appmaster!

De agendamodule op je telefoon

Als appbeheerder is het mogelijk om vanuit de app op je telefoon evenementen toe te voegen aan een agenda. De app biedt ook de mogelijkheid om evenementen uit de app in je eigen kalender te zetten, bijvoorbeeld die van Google Calendar of Outlook.

Mijn evenementen

In de app op de telefoon vind je het ‘Menu’ en daar vind je het kopje ‘Mijn evenementen’. Mijn evenementen geeft een overzicht van alle evenementen die een lid kan zien in de verschillende agenda’s. Handig als je veel verschillende agenda’s hebt. Zo zie je ze allemaal onder elkaar.

De agendamodule in het appbeheer

De agendamodule in het appbeheer gebruik je om de agenda’s van je groep te beheren. Je kunt handmatig evenementen toevoegen aan de agenda of evenementen importeren uit je Google agenda via een iCal-feed. Let er wel op dat je bij een iCal-feed geen wijzigingen meer kunt doen aan de evenementen. Handmatige evenementen kun je laten herhalen en zo kun je bijvoorbeeld alle opkomsten van het seizoen in een keer in de agenda zetten. Je kunt een locatie toevoegen en tijden waarop de evenementen plaatsvinden. Ook kun je een afbeelding toevoegen aan het evenement om het meer op te laten vallen en dat staat ook nog eens leuk in het agenda-overzicht van de app.

Aanmeldfunctie
Bij de evenementen die je handmatig toevoegt kun je de aanmeldfunctie aanzetten. Je kiest ervoor om de aanmeldingen te laten verlopen via een website; bijvoorbeeld SOL of de app zelf.

Agenda voor specifieke groep

De agenda die standaard ‘meegeleverd’ wordt bij de Scoutingapp is zichtbaar voor iedereen. Als je een agenda wilt maken voor een specifieke groep, doe je dat door een extra agendamodule aan te maken. Bij de instellingen geef je aan welke groep deze agenda kan inzien. Je kunt de melding versturen naar iedereen of een specifieke groep. Het is ook mogelijk om een pushnotificatie in te plannen voor later.

Pushnotificaties

Je kunt pushnotificaties sturen over een evenement. Bijvoorbeeld om een reminder erin te zetten of mensen te herinneren dat ze moeten aanmelden. Dit doe je door op het evenement te klikken en dan onderaan te klikken op ‘contentverwijzing’. Via deze knop kun je een melding versturen

Meer tips? Kom bij de appbeheerdersgroep in de Scouting Nederland app

De Scouting Nederland app dient als voorbeeld voor het inrichten van een Scoutingapp. Je kunt gemakkelijk zien hoe de verschillende modules er in 'real life' uitzien. Via een interactieve groep met andere appbeheerders kun je vragen stellen of tips uitwisselen. Stuur een mailtje naar communicatie@scouting.nl om toegevoegd te worden.