Aan tafel bij Ministerie van Veiligheid & Justitie

Twee weken geleden was er groot in het nieuws dat het kabinet een landelijk messenverbod wil voor minderjarigen. Hiermee wordt de verkoop en het in het bezit hebben van een mes in de openbare ruimte verboden voor alle kinderen en jongeren onder de achttien jaar. Dit raakt ook Scouting. Het gebruik van zakmessen is een onderdeel van de activiteiten die Scouting haar jeugdleden biedt. De zakmessen worden tijdens deze activiteiten gezien en gebruikt als gereedschap. Scouting heeft altijd haar verantwoordelijkheid genomen om jongeren te leren om op een veilige manier met zakmessen om te gaan. Het zou zonde zijn als dit straks niet meer mogelijk is. Daarom is Scouting Nederland sinds vorige week in overleg met het ministerie van Veiligheid & Justitie om te kijken hoe we tot een uitzonderingspositie voor Scouting kunnen komen. De eerste gesprekken in dit overleg zijn er positief ontvangen. Zodra er meer informatie is, zullen alle Scoutinggroepen geïnformeerd worden.