40 vloggende Scoutinggroepen maken kans op € 15.000

40 Scoutinggroepen hebben een vlog ingestuurd naar de Nationale Vrijwilligersprijzen 2024. In totaal hebben 284 organisaties en verenigingen een vlog ingestuurd om kans te maken op die vette hoofdprijs van € 15.000. De selectiecommissie van de Nationale Vrijwilligersprijzen buigt zich momenteel over alle vlogs. Na het Paasweekend worden de zes genomineerden voor de hoofdprijs en de 80 winnaars van de € 750 bekend gemaakt. De winnaar van de hoofdprijs wordt vrijdag 14 juni bekend gemaakt.

Wat betekent vrijwilligerswerk voor jou? Die vraag wordt door de organisaties beantwoord in een vlog van maximaal één minuut. De ingezonden vlogs staan inmiddels allemaal online en zijn te bekijken op de website van de Nationale Vrijwilligersprijzen. De Scoutingsvlogs zijn veelal inspirerend, soms ontroerend maar bovenal spat het plezier en enthousiasme eraf. Opvallend vaak vertellen Scoutingvloggers dat ze zelf vroeger een toffe tijd bij Scouting hebben gehad en dat nu door willen geven aan de volgende generatie.

Ook regelmatig wordt benoemd wat de meerwaarde is van Scouting. Bijvoorbeeld in het huidige digitale tijdperk kinderen in contact brengen met de natuur, leren koken en een vuurtje maken. Maar bovenal dat Scouting bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en jongeren. Scouting is een plek waar je je creativiteit kwijt kunt, waar je je jezelf ontdekt en leert opkomen voor jezelf. Een plek waar je leert samenwerken en omzien naar anderen. Waar je jezelf mag zijn en vrienden maakt voor het leven. Bij Scouting leer je heel veel skills die je meeneemt in je werkende leven.

Bekendmaking winnaars

De selectiecommissie van de Nationale Vrijwilligersprijzen 2024 maakt uiterlijk vrijdag 29 maart de zes organisaties bekend die kans maken op de hoofdprijs van € 15.000. Van deze zes organisaties wordt een documentaire gemaakt. Vrijdag 14 juni wordt bekend wie er met de vette hoofdprijs van € 15.000 naar huis gaat. De vijf andere genomineerden ontvangen een bedrag van € 2.000. Ben je niet genomineerd, maar wel één van de 80 favorieten van de selectiecommissie, dan win je € 750!

Wie of wat is Nationale Vrijwilligersprijzen?

De Nationale Vrijwilligersprijzen zijn onderdeel van Vereniging NOV. NOV behartigt de belangen van het vrijwilligerswerk in Nederland. Scouting Nederland is hier lid van, net als Stichting Het Vergeten Kind, Humanitas, de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij en vele andere vrijwilligersorganisaties.

De Nationale Vrijwilligersprijzen zijn in het leven geroepen om vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties te waarderen. Mensen werken als vrijwilliger vanuit hun hart en vragen er niets voor terug. Dat is enerzijds bijzonder, anderzijds is het van elementair belang voor het reilen en zeilen van de Nederlandse samenleving. Veel mensen zijn zich er niet eens bewust van dat ze vrijwilligerswerk doen. Denk maar aan coaches, bardiensten op de sportclub die door menig Nederlander als vanzelfsprekend gedraaid worden. Of aan de overblijvers op de basisscholen en ga zo maar door.

Met het waarderen van vrijwilligers en hun organisaties wordt de aandacht gevestigd op de noodzaak en het nut van vrijwilligerswerk. Bovendien is het wellicht inspirerend voor mensen die nog geen vrijwilligerswerk doen om zich ook vrijwillig in te zetten voor de maatschappij.