18 Scoutinggroepen maken kans op vrijwilligersprijs van 15.000 euro

“De vrijwilligers van de Scouting Andriessengroep zetten zich in zodat alle leden de leukste en leerzaamste opkomsten en kampen kunnen ervaren die er mogelijk zijn”, is een Brabantse scout overtuigd dat zijn Scoutinggroep, Scouting Andriessen, de mooiste vrijwilligersorganisatie van Nederland is. In een filmpje van 1 minuut legt hij uit waarom hij als vrijwilliger aan de slag is gegaan bij de Scoutinggroep in Oud-Gastel.

“Door de jaren heen heb ik veel ervaringen opgedaan: cruciaal voor Scouting, maar nog veel crucialer voor het leven. Scouting heeft mij gemaakt tot wie ik ben. Nu ik volwassen ben, geef ik graag iets terug aan de jongeren van nu. Een vrijwilliger ben je niet alleen, dat ben je samen. Door ons samen in te zetten voor de jeugd van nu, hebben zij een onwijs toffe tijd en leren ze stiekem ook nog wat. Dat terwijl wij het onderling ook nog erg gezellig hebben.”

Bekijk de video van Scouting Andriessen hier.

15.000 euro

Scouting Andriessen is niet de enige Scoutinggroep die zich heeft aangemeld voor de prijs. In totaal dingen 18 groepen vanuit heel Nederland mee naar de hoofdprijs van 15.000 euro. De Pandergroep (Scouting Abcoude) legt in hun filmpje uit dat de betekenis van vrijwilligerswerk eigenlijk te groot is om in een minuut te duiden. In een zeer geslaagde poging leggen ze uit dat hun vrijwilligerswerk impact heeft op de ontwikkeling van hun leden en van zichzelf.

“Als vrijwilliger kan je in een veilige omgeving ervaring op doen. Ervaringen in organiseren, presenteren en creativiteit bijvoorbeeld. Daar heb je niet alleen bij Scouting, maar ook op andere plekken – zoals je studie – veel aan.”

In de reacties onder de video op de website van het NOV wordt hun werk ook gewaardeerd. “Jaa deze moet echt winnen!! Zij doen altijd 120% hun best voor andere. Zij verdienen het echt enorm;))”, schrijft iemand. Een ander onderschrijft de aanmelding met voorbeelden: “Dit is echt een hele leuke actieve vereniging, doen veel voor en met hun leden maar ook voor het dorp staan ze altijd klaar om te helpen. Zoals bij de Koningsspelen, feestweek, Halloween, Sinterklaas, Jantje beton, kerstmarkt. Stichting feestelijkheden en de winkeliers kunnen altijd op de leden en leiding rekenen.“

Leden aan het woord

Scouting Sint Martinus (Beek) pakt het heel anders aan. Zij laten niet alleen hun vrijwilligers, maar ook hun bevers, welpen, scouts en explorers vertellen wat hun groep zo bijzonder maakt. “Ik vind Scouting Beek zo leuk omdat je veel van de natuur leert”, vertelt een welp. Haar leiding vult aan: “Wij zitten bij Scouting Beek omdat er toffe vriendschappen ontstaan.” Een aantal scouts hebben weer een andere motivatie: “Omdat we een tent willen leren opzetten.” en “Beter leren koken dan mijn moeder.”

Benieuwd naar de inzendingen van Scouting N.S. Rambonnet, Scouting Sealions, Scouting Rheijnewoud en de 12 andere groepen? Bekijk hun video’s op de website van het NOV (en help je medescouts meteen aan wat extra views).

85 andere geldprijzen

De NOV Vrijwilligersprijzen worden jaarlijks uitgereikt en erkennen de inspanningen van vrijwilligers en organisaties die zich belangeloos inzetten voor de maatschappij. Alle aanmelders, lokaal, regionaal en landelijk, dingen mee naar de hoofdprijs van 15.000 euro. Uit de 346 inzendingen kiest een selectiecommissie zes genomineerden. Van deze genomineerden maakt de NOV een videoportret op basis waarvan de jury bepaalt wie er wint.

De vijf andere genomineerden winnen sowieso 2000 euro. Ook nog 80 andere inzendingen worden beloond. ‘De favorieten van de selectiecommissie’ winnen 750 euro. Woensdag 29 maart worden de zes genomineerden bekend. Alle winnaars worden bekend tijdens de uitreiking van de Nationale Vrijwilligersprijzen op vrijdag 16 juni 2023.