15 scouts actief tijdens Nationale Herdenking 15 augustus 1945

Dit jaar zijn voor het eerst vijftien scouts (leeftijd 18 – 25 jaar) actief bij de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 bij het Indisch monument in Den Haag. De scouts ondersteunen de organisatie met hand- en spandiensten. Onder andere zal scout Danike van der Steen uit Oisterwijk samen met een zeekadet de Nederlandse vlag hijsen tijdens het Wilhelmus.

Scouting Nederland voelt zich verbonden met de Nationale Herdenking 15 augustus 1945, ook wel de Indië-herdenking genoemd. In het toenmalige Nederlands-Indië waren zeker 13.000 jongeren lid van Scouting. Veel van deze scouts werden in de oorlog slachtoffer als gevolg van oorlogsgeweld en internering in krijgsgevangen- en burgerkampen. In de kampen werden (vaak illegaal) Scoutinggroepen opgericht. Scouting zorgde voor enige verlichting van de zware omstandigheden en scouts boden waar mogelijk ook hulp aan andere kampbewoners of ze waren actief in het verzet tegen de Japanners.

Vanwege onze binding met deze herdenking heeft de organisatie van de herdenking Scouting Nederland gevraagd voor enkele ondersteunende taken. We hebben dit verzoek ingevuld met de inzet van vijftien scouts in de leeftijd van 18 tot en met 25 jaar. Deze scouts zijn afkomstig uit alle delen van Nederland. Tijdens een online bijeenkomst hebben ze zich voorbereid, zodat ze weten wat de herdenking inhoudt en betekent, waarom Scouting bij de herdenking wordt betrokken en wat hun taak op 15 augustus is. Op de dag zelf komen de deelnemers vroeg in de middag al bij elkaar in de Sofiahof. Ze gaan daar uitgebreid in gesprek met Evert Mutter, die als buitenkamper de Japanse bezetting van Nederlands-Indië en daarna de Bersiap-periode heeft overleefd.

Scouting en de Tweede Wereldoorlog

Scouting Nederland voelt zich betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Scouting werd op 2 april 1941 verboden. Veel groepen gingen ondergronds verder. Scouts en soms hele Scoutinggroepen werden actief in het verzet. Velen hebben dat niet overleefd.

Scouting en herdenkingen

De inzet van scouts bij de Nationale Herdenking 15 augustus 1945 bij het Indisch monument in Den Haag past in de betrokkenheid van Scouting bij meer herdenkingen. Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei op de Dam zijn ieder jaar ongeveer 75 scouts samen met 15 zeekadetten (leeftijd 13 – 17 jaar) actief. Komend jaar (2024) is het de vijftigste keer dat scouts zich bij deze herdenking inzetten.

Bij de Nationale Kinderherdenking in Madurodam zijn al enkele jaren bevers (5-7 jaar) en welpen (7-11 jaar) uit de regio Den Haag betrokken. Dit jaar (2023) is dat uitgebreid en waren ruim 500 bevers (5-7 jaar) en welpen (7-11 jaar) uit heel Nederland betrokken bij de herdenking. Al vele jaren op 4 mei zijn scouts uit de regio Den Haag actief bij de herdenking op de Waalsdorpervlakte. Ook zijn er veel lokale Scoutinggroepen en zeekadetkorpsen actief bij lokale en regionale herdenkingen door het jaar heen.