Update World Scout Jamboree zaterdag 5 augustus

Het Contingent Management Team (CMT) houdt ons dagelijks op de hoogte van de situatie op de WSJ, hieronder een update van zaterdag 5 augustus.

De troepen maken het goed. Het is warm, maar er wordt voor verkoeling gezorgd in de vorm van schaduw, plekken met airco en uitdelen van flesjes koud water en ijsjes. Daarnaast houdt de troepstaf de deelnemers goed in de gaten en worden programma’s op het heetst van de dag gesloten als daar beperkt verkoelende maatregelen geboden kunnen worden. Deze maatregelen van de afgelopen dagen zijn voor het Nederlands Contingent dan nu ook reden om op de WSJ te blijven.

Berichten in de media

In de media verschijnen verschillende berichten over de situatie op de WSJ, het weer in Korea en het Britse en Amerikaanse contingent die vroegtijdig vertrekken van het WSJ terrein. Deze contingenten hebben besloten om op eigen initiatief de WSJ te verlaten en elders in Korea hun verblijf voort te zetten tot vertrek naar het thuisland.

In de laatste berichten wordt ook gesproken over het door laten gaan, inkorten of beëindigen van de WSJ. De Koreaanse organisatie heeft eerder aangegeven het evenement door te willen laten gaan tot de geplande einddatum. Samen met de WOSM wordt er verder gewerkt aan acties die een goede voortzetting van de WSJ mogelijk maken. Er zijn momenteel geen berichten die doen vermoeden dat de WSJ eerder wordt beëindigd.

Het vertrek van deze 2 contingenten zorgt ook voor het vertrek van IST’ers van het WSJ terrein. Wat de impact gaat zijn van dit vertrek is nu nog niet duidelijk. De Nederlandse IST’ers zullen wellicht gaten zien vallen in hun huidige teams, maar met 520 IST’ers hebben wij ook samen de slagkracht om hier oplossingen in te vinden.

Tekst: Website World Scout Jamboree
Afbeelding: Alle deelnemers ontvingen vanochtend een grote paraplu en ventilatoren voor op het kampterrein. Deze extra verkoeling wordt erg gewaardeerd.