Laatste update vanaf de World Scout Jamboree in Zuid-Korea

Gisteren is het Nederlands Contingent aangekomen op het WSJ terrein. Van de jeugddeelnemers horen wij positieve verhalen die het echte Scoutinggevoel en Jamboree vibes te pakken hebben: “Het is hier heel cool, maar wel warm”. In de media verschijnen regelmatig berichten over de situatie op het WSJ terrein. Graag geven we vanuit Korea een update hierover.

Aankomst en troepterrein

Alle troepen zijn bij aankomst op het WSJ-terrein met de bus naar hun subkamp gebracht. Daar kregen zij een troepterrein aangewezen, waarop 2 pagode tenten voor schaduw al waren geplaatst. Hieronder heeft de troep voldoende plek om te koken en eten. Daarnaast heeft het Nederlands Contingent voor extra schaduw gezorgd door het leveren van een extra tent.

Warmte

Het is heel warm in Korea. Alle deelnemers hebben het advies gekregen zich goed in te smeren, altijd voldoende water mee te nemen en te drinken, en altijd een pet te dragen of een paraplu te gebruiken. Daarnaast zijn er schaduwtunnels (die speciaal zijn aangelegd voor de WSJ) die door deelnemers worden gebruikt als SWOP en “chill” plek. De weersvoorspelling voor de aankomende dagen laat vooralsnog weinig verandering zien.

Programma’s voor deelnemers

Vandaag hebben de troepen hun eerste programma’s. Dat zijn activiteiten die on-site en off-site plaatsvinden. De hele dag door wordt gemonitord of de programma’s ivm het weer doorgang kunnen vinden. Als blijkt dat het te warm is voor een programma dan wordt dit afgelast. Deelnemers kunnen dan bij andere programma’s terecht waar zij gewoon naar binnen kunnen lopen en kunnen ook naar de foodhouses gaan. Veel deelnemers hebben ook de swop-plekken gevonden waar zij hun badges kunnen ruilen met scouts uit allerlei landen.

Sanitaire voorzieningen

Alle toiletten en douches zijn aangesloten en operationeel, net zoals de watertappunten op het terrein. Het water heeft een lichte chloorsmaak, maar is goed drinkbaar. De organisatie heeft wel moeite met het rond krijgen van de planning van de schoonmaak van de faciliteiten. Er wordt door de organisatie samen met de WOSM gewerkt aan een oplossing.

Opening

Ook tijdens de opening in de Arena op 1 augustus was het warm. Deelnemers was geadviseerd om voldoende water mee te nemen. Tijdens de show werden flesjes water uitgedeeld. Ondanks dat zijn deelnemers onwel geworden door de warmte. Zes deelnemers van het Nederlands Contingent zijn met ambulances vervoerd naar het Jamboree Hospitaal, maar konden na een korte behandeling weer terug naar hun eigen subkamp en hebben in hun eigen tent geslapen.

Aan het einde van de opening was het druk met deelnemers die teruggingen naar hun eigen subkamp. Ook werden toen nog deelnemers met ambulances vervoerd. Daardoor ontstonden opstoppingen op de wegen naar de plek van de openingsceremonie. Onder andere Nederlandse IST’ers hebben daarbij het voortouw genomen om wegen vrij te maken om zo de ambulances vrij baan te geven. Voor de volgende activiteiten in de Arena wordt onder toezicht van de WOSM (Wereld Scouting Organisatie) geëvalueerd en de plannen aangepast.

IST’ers

IST’ers zijn al langer op het terrein dan de troepen en doen veel belangrijk werk. Helaas hebben zij tijdens hun opbouwperiode problemen gehad met faciliteiten die nog niet operationeel waren of nog niet werden schoongemaakt.

IST’ers krijgen bij het ontbijt een lunchpakket mee. Wij vinden de inhoud van dat pakket te beperkt voor de IST’er die lange dagen maakt en hard werkt. Ook die problemen zijn aangekaart bij de organisatie. IST’ers hebben door deze problemen een andere beleving dan de jeugddeelnemers.

Dagelijks overleg

In het Head of Contingent (HoC) overleg wordt dagelijks door alle contingentsleiders overlegd met de Koreaanse organisatie en de WOSM over de huidige stand van zaken. Hierbij was vandaag ook een delegatie van de Koreaanse overheid aanwezig. Daar is geluisterd naar de zorgen en is gemeld dat de controlerende rol van de WOSM wordt uitgebreid en hier meer middelen beschikbaar voor zijn.

Inmiddels zijn er naar aanleiding van dit overleg concrete stappen genomen, oa dmv uitbreiding van het aantal artsen en verpleegsters en faciliteiten, worden er nog meer schaduwplekken gerealiseerd, komen er nog meer waterpunten bij, voor IST’ers worden openingstijden van de eetzaal uitgebreid en wordt de schoonmaakcrew met 100 personen uitgebreid.

Het Nederlands Contingent monitort continu de stand van zaken en blijft bijsturen waar nodig.

Bedankt!

Wat een toppers van IST’ers hebben wij toch! Wat hebben jullie hard gewerkt de afgelopen dagen op alle fronten. Geultjes graven, crowd control bij de opening, voeding, afval verwerking, spullen verplaatsen, tenten opzetten voor de jeugddeelnemers, sanitair schoonmaken, te veel om op te noemen! Dit gaat niet ongezien voorbij, de dank is groot namens iedereen van het Dutch Contingent maar ook ver daarbuiten.